ادعای کارشناس چینی در گفتگو با‌هاآرتص

پکن مانع از حمله به ایران نمی‌‌شود!

۳۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۶۴۴۶ پرونده هسته ای
ایران همچنان اهرم فرافکنی‌های رژیم اسرائیل است. در فضایی که فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل بر مبنای مرزهای 1967 دست و پا می‌‌زند و سفرای صهیونیستی از تل آویو فرار و از آنکارا اخراج می‌‌شوند باز هم تهران می‌‌تواند بهترین ابزار برای بازی صهیونیست‌ها با افکار عمومی‌‌ در جهان باشذ.
پکن مانع از حمله به ایران نمی‌‌شود!
دبپلماسی ایرانی: ایران همچنان اهرم فرافکنی‌های رژیم اسرائیل است. در فضایی که فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل بر مبنای مرزهای 1967 دست و پا می‌‌زند و سفرای صهیونیستی از تل آویو فرار و از آنکارا اخراج می‌‌شوند باز هم تهران می‌‌تواند بهترین ابزار برای بازی صهیونیست‌ها با افکار عمومی‌‌ در جهان باشد. از سه سال پیش که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در قامت چهل و چهارمین مردی که این کرسی را به خود اختصاص داد وارد صحنه شد و از مصالحه فلسطین با اسرائیل حداقل در لفظ سخن گفت بازی‌های تل آویو با پرونده هسته ای تهران هم آغاز شد.

در این فضای بحرانی برای اسرائیلی که هر روز منزوی تر از دیروز می‌‌شود، جراید و رسانه‌های غربی هم به مدد رژیمی‌‌امده اند که شکل گیری خود را مدیون همین حمایت‌ها است. روزنامه اسرائیلی‌هاآرتص در نگاهی به ماجرای تکراری احتمال حمله تل اویو به تاسیسات هسته ای تهران می‌‌نویسد: در شرایطی که اسرائیل تصمیم به حمله به ایران را بگیرد چین که بسیاری آن را صمیمی‌‌ترین دوست ایران می‌‌دانند هم مانع از این اتفاق نخواهد شد. این روزنامه به نقل از یک سیاستمدار چینی به نام یینگ گنگ می‌‌نویسد: دولت در چین به این قطعیت رسیده است که تهران به دنبال تسلیحات هسته ای است. این استراتزی ایران هم در مسیر منافع پکن نبوده و نیست. اما نیاز پکن به نفت قابل چشم پوشی هم نیست. بنابراین نخستین دغدغه چینی‌ها در خاورمیانه حفظ ثبات و آرامش است .

این پروفسور چینی که به تازه گی به تل آویو سفر کرده است در این خصوص می‌‌گوید: ما به این باور رسیده ایم که تهران به برخورداری از تسلیحات هسته ای متمایل است. این در حالیست که ایرانی‌ها در زبان تاکید دارند که ما به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم.

روزنامه‌هاآرتص در توضیح جایگاه این پروفسور چینی می‌‌نویسد: وی از نخبگان سیاسی مستقل است که تاکید دارد با دولت کمونیستی چین ارتباط خاص سیاسی نداشته و ندارد و اطلاعات خود در خصوص ایران را هم به بازدید‌های متفاوت از این کشور مربوط می‌‌داند.

چین و روسیه همواره در شطرنج بازی جهانی با پرونده هسته ای ایران به دوستداران این کشور تعبیر شده اند. دو کشوری که در اغلب موارد از پیوستن به دیگر اعضای جامعه جهانی در تنبیه برنامه هسته ای تهران سرباز زده اند.‌هاارتص در این خصوص می‌‌نویسد: چین در اخرین دور از نشست شورای امنیت سازمان ملل به ناگاه تغییر رویه داده و رای مثبت خود به پاره ای از تحریم‌ها علیه تهران را به صندوق انداخت. برخلاف روسیه که در برنامه‌های هسته ای تهران هم دخالت‌هایی دارد اوضاع برای چین اینگونه نیست. چینی‌ها در هیچ کدام از برنامه‌های هسته ای ایران دخالت نداشته و ندارند . پکن تنها و تنها به نفت ایران نیازمند است و فعالیت خود را هم به این مساله محدود کرده است .

این تحلیل گر چینی نیز در ادامه گفتگوی خود با‌هاآرتص در خصوص رابطه تهران با پکن می‌‌گوید: سیاست خارجی چین بر مبنای بیطرف بودن در مشاجره‌های بین المللی است . ما در مناقشه‌های جاری در خاورمیانه هم طرف هیچ کدام از دولت‌ها را نمی‌‌گیریم. در گذشته ما در مناقشه میان اعراب و اسرائیل کنار اعراب ایستادیم. اما اکنون استراتژی ما در منطقه کاملا تغییر کرده است. امروز ما خود را دوست اسرائیل می‌‌دانیم و همزمان تلاش می‌‌کنیم تا دوست دیگران هم باقی بمانیم. ما دوست اسرائیلی‌ها ، ایرانی‌ها ، اعراب و ترک‌ها هستیم. حقیقت این است که ما نمی‌‌توانیم برای تاثیرگذاری بر تحولات منطقه کار خاصی انجام دهیم. ما انقلاب صادر نمی‌‌کنیم و البته از حرکت‌های دموکراتیک هم هیچ گاه حمایت نکرده ایم. اولویت ما مباحث اقتصادی است و به همین دلیل است که به دنبال ثبات در خاورمیانه هستیم. تنها در شرایط صلح است که جریان صادرات نفت ادامه دارد.

این کارشناس چینی برای به تصویر کشیدن میزان همکاری‌های پکن و تهران به ارائه تاریخچه ای از این روابط پرداخته و گفت: در سال 1993 دو کشور توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن چین ملزم به فروش رو راکتور کوچک هسته ای به تهران شد. دو سال پس از این تاریخ روس‌ها پیشنها فروش راکتور بزرگ تری را به تهران دادند که اکنون هم در نیروگاه بوشهر مستقر است.

ین در ادامه می‌‌گوید: در سال 1995 بود که اسرائیلی‌ها و امریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته ای ایران در مسیری قرار گرفته که می‌‌تواند به تولید بمب هسته ای هم منتهی شود. پکن زیر فشار سیاسی امریکایی‌ها راهی نداشت جز معلق کردن قراردادهای هسته ای خود با تهران.

به گفته این مقام چینی از آن زمان تاکنون پکن تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن تهران به همکاری با جامعه جهانی در حوزه پرونده هسته ایش به کار گرفته است. شکست تلاش‌های چین در متقاعد کردن تهران در نهایت تابدانجا پیش رفت که پکن در اخرین دور از نشست شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت خود به تحریم‌های ایران را به صندوق انداخت.

البته پس از اعمال این تحریم‌ها بود که خبرهای ضد و نقیض فراوانی در خصوص همکاری‌های پشت پرده و کمک‌های پنهانی پکن به تهران به گوش رسید. این تحلیل گر چینی در این خصوص می‌‌گوید: آنچه از معادله‌های اقتصادی که میان تهران و پکن شنیده می‌‌شود در حقیقت بازیگوشی شرکت‌های خصوصی است و نه سیاست دولت در چین. ما از سال 2006 تاکنون فروش رسمی‌‌هرگونه تسلیحات به تهران را متوقف کرده ایم. علاه بر این ما نمی‌‌توانیم بر پایه فرضیات کار خود را پیش ببریم . شاید ایران در دستیابی به تسلیحات هسته ای مصمم باشد اما حقیقت این است که این کشور هنوز تصمیم نهایی خود را قطعی نکرده است.

من اخیرا با سفیر ایران در چین دیداری داشتم و در این دیدار به وی گفتم: شما فرصت دستیابی به تسلیحات هسته ای را از دست داده اید و اگر اکنون اقدام به دستیابی کنید هم با امریکا و اسرائیل روبه رو خواهید شد و هم با مخالفت با اعراب. پیشنهاد من به ایرانی این است که از الگوی زاپن تقلید کنند. ژاپن تمامی‌‌ابزارها و تجهیزات لازم هسته ای از نیروگاه تا اورانیوم مهیا شده را در اختیار داشته اما تسلیحات هسته ای ندارد. ژاپنی‌ها می‌‌توانند هر زمان که اراده کنند این تسلیحات را در بازه زمانی کوتاه مدت بسازند.

این تحلیل گر چینی در نهایت در خصوص احتمال حمله به ایران گفت: چین مخالف هرگونه قشون کشی به ایران است که منجر به زیر سوال رفتن ثبات منطقه ای و بهای نفت شود. اما در شرایطی که اسرائیل تصمیم به حمله به ایران بگیرد، چین این رژیم را منصرف نخواهد کرد! دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌‌دهد اسراییل و خاورمیانه به کشوری مانند چین نیاز دارند.

 

نظر شما :