احمدی‌نژاد وعده آزادی را تکرار کرد

۳۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۶۴۱۵ آمریکا
در شرایطی که حضور روز سه شنبه مسعود شفیعی در دادگاه برای دریافت امضاء از قاضی دوم پرونده بائر و فاتال بی نتیجه بود، احمدی‌نژاد بار دیگر از آزادی این دو شهروند آمریکایی سخن گفته که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات به 8 سال زندان محکوم شده‌اند.
احمدی‌نژاد وعده آزادی را تکرار کرد

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که حضور روز سه شنبه مسعود شفیعی در دادگاه برای دریافت امضاء از قاضی دوم پرونده بائر و فاتال بی نتیجه بود، احمدی‌نژاد بار دیگر از آزادی این دو شهروند آمریکایی سخن گفته که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات به 8 سال زندان محکوم شده‌اند.

در اوایل هفته گذشته رئیس جمهور ایران که در آستانه سفر به نیویورک بود از آزادی قریب‌الوقوع این افراد خبر داد. پس از این موضع‌گیری احمدی‌نژاد اخبار ضد و نقیضی از منابع مختلف منتشر شد که مهمترین آن مربوط به قوه قضاییه بود.

لاریجانی، رئیس شورای حقوق بشر ایران تاکید کرد که جرم این افراد جاسوسی است و جمهوری اسلامی به جاسوسان جایزه نمی‌دهد. در همین حال علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز از عطوفت اسلامی در این زمینه سخن گفت اما در مجموع هیچ نهادی جدول زمانبندی مشخص برای آزادی بائر و فاتال مشخص نکرد.

به این ترتیب وثیقه یک میلیون دلاری دو شهروند آمریکایی امضاء یکی از قاضی‌های پرونده را دریافت کرد اما قاضی دوم که برگه‌ها در انتظار امضاء وی بودند در سفر بود و وعده بازگشت وی از سفر در روز سه شنبه نیز عملی نشد.

شفیعی، ‌وکیل بائر و فاتال اعلام کرده است که با وجود اینکه روز سه شنبه در دادگاه حاضر شده اما قاضی پرونده همچنان غایب بوده است. در چنین شرایطی احمدی نژاد که روز دوشنبه رهسپار نیویورک شده تا در مجمع سالیانه سازمان ملل شرکت کند، همچنان در گفت و گو‌های خود با رسانه‌های غربی برا آزادی بائر و فاتال تاکید دارد.

وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ABC این نکته را خاطر نشان کرد که با وجود تاخیرها، دو شهروند آمریکایی آزاد خواهند شد. احمدی‌نژاد ادامه داد: قبلا هم گفته بودم آنها ظرف چند روز آینده آزاد می‌شود و اکنون نیز همین را می‌گویم.

به گزارش این شبکه خبری، ‌رئیس جمهور ایران تاکید کرده است که هر آنچه را که می‌گوید انجام می‌دهد و اگر تمایلی برای انجام کاری نباشد، در مورد آن صحبت نمی‌شود. همچنین وی یادآور شده است که این تصمیم تحت فشار اتخاذ نشده است.

در بخش دیگری از اظهارات احمدی نژاد به در بند بودن تعدادی از ایرانیان در زندان‌های آمریکا و اروپا اشاره شده است. به گفته وی تصمیم برای آزادی شهروندان آمریکایی بر مبنای انسان‌دوستی انجام شده و این در حالی است که زندانیان ایرانی در آمریکا و اروپا حتی از حق برگزاری دادگاه عادلانه نیز برخوردار نیستند.

هرچند که احمدی‌نژاد در این اظهارات به طور مستقیم به مصالحه در زمینه آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی اشاره نکرده است اما روز گذشته گروهی مذهبی از رهبران مسلمان و مسیحی آمریکایی که به تازگی از سفر به تهران بازگشته بودند با انتشار بیانیه‌ای از تمایل تهران در این زمینه خبر دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه به دعوت احمدی نژاد به تهران رفته و با وی ملاقاتی یک ساعته داشته‌اند. آنها در بیانیه خود مدعی شده‌اند که تهران تمایل دارد به مصالحه‌ای در زمینه آزادی شهروندان آمریکایی در قبال شهروندان ایرانی دست یابد. این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است آزاد نشدن شهروندان آمریکایی پیش از سفر احمدی‌نژاد به نیویورک از اختلاف در ایران بر سر این موضوع حکایت دارد.

برخی بر این گمانند که احمدی نژاد قصد داشت با توجه به جنجال برانگیز بودن همیشگی حضورش در نیویورک از کارت برنده آزادی شهروندان آمریکایی پیش از این سفر به نفع خود و در جهت تعدیل اوضاع استفاده کند. اما این اقدام عملی نشد و وی همچنان امیدوار است تا زمانی که در نیویورک حضور دارد، آزادی شهروندان آمریکایی محقق شود.

از سوی دیگر احمدی‌نژاد در حالی بر آزادی این بائر و فاتال تاکید دارد که گفته می‌شود انگلیس رهبری تلاش‌ها علیه ایران در زمینه حقوق بشر را بر عهده گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلیس قصد دارد در سازمان ملل به واسطه آنچه که آن را نقض حقوق بشر در ایران می‌خواند، جمهوری اسلامی را تحریم‌کند.



نظر شما :