آزادی دو آمریکایی تاثیر جدی در روابط ایران و آمریکا ندارد

۲۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۶۲۵۰ آمریکا
دکتر علی خرم، نماینده سابق کشورمان در سازمان ملل و تحلیلگر مسائل بین المللی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به اخبار مربوط به آزادی دو تبعه آمریکایی زندانی در ایران می‌پردازد و معتقد است در صورتی این اقدام تاثیر مثبت می‌گذارد که ایران بتواند نشان دهد محکومیت آنها درست بوده است.
آزادی دو آمریکایی تاثیر جدی در روابط ایران و آمریکا ندارد
دیپلماسی ایرانی: وقتی در 8 مرداد 88 سه تبعه آمریکایی در کوههای مرزی ایران و عراق دستگیر شدند هیچ کس فکر نمی‌کرد این موضوع یکی از مباحث مهم در روابط ایران و آمریکا تا دو سال بعد باشد. روز گذشته آقای احمدی نژاد خبر آزادی آنها را در روزهای آینده اعلام کرد هرچند که این موضوع از سوی قوه قضاییه تکذیب شد. این مسئله را با دکتر علی خرم، نماینده سابق کشورمان در سازمان ملل و تحلیلگر مسائل بین المللی در میان گذاشته ایم که حاصل آن را می‌خوانید:

 

آقای دکتر، بیش از دو سال است که موضوع بازداشت سه تبعه آمریکایی در سطح رسانه‌ها و حوزه روابط ایران و آمریکا مطرح است. به نظر شما تا چه حد این پرونده سیاسی شده است؟

 

مسئله دستگیری آنها و اتهامی‌که به آنها زده شده در محدوده کار من نیست که بتوانم در مورد آن قضاوت کنم و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه باید در این مورد نظر بدهند. اما راجع به آزاد کردن آنها بحث دیگری است. آنطور که ما مطلع شدیم و در رسانه‌ها مطرح شد دادگاه این افراد را به جرم ورود غیر قانونی و جاسوسی به 8 سال زندان محکوم کرده اند. به نظر می‌رسد آزادی آنها با آن حکم سنگین چندان منطقی نباشد. یعنی شاید حکم آنها خیلی سنگین صادر شده است. یعنی اگر فرض کنید آنها به 2 سال زندان محکوم می‌شدند و با توجه به زمانی که در زندان بودند آزاد می‌شدند منطقی تر به نظر می‌رسد.

 

یعنی شما معتقدید نباید آزاد شوند؟

 

حرف من این است که وقتی آنها به عنوان جاسوس مجرم معرفی می‌شوند و به 8 سال زندان محکوم می‌شوند، آزادی آنها به این صورت چندان تناسب ندارد. برای افکاری عمومی‌مردم در دنیا این سوال مطرح می‌شود که اگر این افراد مجرم بودند پس چرا به این صورت آزاد می‌شوند؟ یعنی وقتی به این صورت آزاد می‌شوند این شبهه را ایجاد می‌کند که لابد آنها آنقدرهم مجرم نبوده اند. بنابراین به نظرم در این موارد باید دقت بیشتری صورت گیرد.

 

آزادی تبعه‌های کشورهای دیگر مرسوم بوده و کشورها از این دست اقدامات برای نشان دادن حسن نیت خود استفاده می‌کنند. آیا می‌توان این اقدام را نیز در این راستا ارزیابی کرد؟

 

قطعا قصد آقای احمدی نژاد همین بوده است. یعنی ایشان خواسته اند که در آستانه سفر خود به نیویورک یک تاثیر سیاسی بگذارند. اما مسئله این است که اگر ادله ای که آنها مطرح کرده اند در مقابل دفاع آنها و وکلای آنها، مدارک متقنی نبود، در این صورت میزان محکومیت آنها می‌بایست کمتر می‌بود. اگر در مورد قسمت اول یعنی مجمیت و محکومیت آنها استدلال جدی و کار کارشناسی قوی صورت گرفته باشد این اقدام نیز می‌تواند موثر باشد و نشان دهنده حسن نیت باشد. اما گر قسمت اول یعنی مجرم بودن آنها در نزد افکار عمومی‌دنیا مورد قبول قرار نگیرد، یا آن را منصفانه نبینند، تاثیر قسمت دوم نیز کم می‌شود.

 

چنین اقدامی‌تا چه حد می‌تواند در روابط ایران و آمریکا موثر باشد؟

 

قطعا این اقدام تاثیر دارد ولی تاثیر جدی نخواهد داشت. مشکلات و مسائل در روابط ایران و آمریکا گسترده و طولانی است. یعنی با توجه به گستردگی مشکلات فی مابین و طولانی بودن دوره خصومت این عمل چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

 

رسانه‌های خارجی این زندانیان را به نوعی گروگان ایران معرفی کرده اند که ایران قصد دارد از آنها استفاده سیاسی کند. تا چه حد این مسئله قابل فهم است؟

 

این موضوع بر می‌گردد به بحثی که مطرح شد. یعنی اگر برای دستگیری و محکوم کردن آنها دلایل متقن وجود نداشته نباشد، دنیا آنها را گروگان تلقی می‌کنند. اما اگر دلایل بازداشت و محکومیت آنها متقن و مستحکم باشد چنین قضاوتی نخواهند کرد و وقتی ایران اقدام به آزاد کردن آنها کند بیشتر سپاسگذار ایران خواهند بود. نه این که به دلیل سیاسی آنها به چند سال زندان محکوم شوند و بعد آزاد شوند. یعنی همه این مسائل به قسمت اول بر می‌گردد که ایران روی موضوع اتهامات آنها چگونه رفتار کرده باشد. یعنی حتما همه به این نگاه می‌کنند که بر اساس چه دلایلی این افراد محکوم شده اند و مدارک این اتهامات چیست؟

 

آیا این موضوع می‌تواند بر سفر آقای احمدی نژآد در نیویورک تاثیر گذار باشد؟

 

اگر ما از این جا حرکت کنیم که آنها فکر می‌کنند این یک اقدام سیاسی بوده است که این افراد را دستگیر کرده اند. قطعا برخورد جامعه آمریکا خیلی برخورد سخت تری خواهد بود. تا همین اندازه که خبر آزادی آنها آمده است و می‌تواند مانع از برخی از واکنش‌های تند شود.

 

با توجه به تکذیب آزادی این افراد از سوی قوه قضاییه، تا چه حد اختلافات بین قوای ایران در نزد آمریکاییها جدی دیده می‌شود؟

 

آنها قطعا به این موضوعات توجه می‌کنند و آن را زیر ذره بین قرار می‌دهند و به این توجه می‌کنند که چرا قوه قضاییه با این موضوع مخالف است. آیا به دلیل خصومت با آمریکا مخالف این آزادی هستند و یا به دلایل قضایی و مستندات با این کار مخالفت می‌کنند. همه این مسائل از سوی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود که تحلیلی برای خود داشته باشند که این اتباع آمریکایی چرا دستگیر شدند، چگونه محاکمه شدند و چرا آزاد شند. این آزادی چه کسانی صورت گرفته و چه کسانی و با چه دلایلی موافق و مخالف آزادی این افراد بوده اند؟ آنها به این نظرات و مسائل توجه می‌کنند و تحلیل خود را خواهند داشت.

 

نظر شما :