مروان برغوثی کیست؟ نلسون ماندلا یا یاسر عرفات؟

۲۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۴۷۵۸ سرخط اخبار

«در فرانسه "مروان برغوثی" را نلسون ماندلای فلسطینی می‌خوانند و در نوار غزه و کرانه باختری از وی به عنوان وارث و ادامه دهنده راه یاسر عرفات یاد می‌کنند. اما کدام یک تعبیر بهتری برای مروان برغوثی است؟ نلسون ماندلا یا یاسر عرفات؟»

به گزارش ایسنا، مجله تایم در تحلیلی درباره مروان برغوثی، سیاست‌مدار و فرمانده نظامی فلسطینی عضو جنبش فتح می‌نویسد: برغوثی به حدی از محبوبیت مردمی در فلسطین برخوردار است که نظرسنجی‌ها حتی با وجود زندانی بودن در زندان‌های اسرائیل همواره وی را برنده انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تعیین کرده‌اند.

وی در اسرائیل به پنج بار حبس ابد محکوم شده است.

در آمریکا، آمریکایی‌های کمی راجع به مروان برغوثی سخنی شنیده‌اند؛ کسی که همواره بر پرسش‌های مکرر تشکیلات خودگردان فلسطین سایه افکنده است. چه کسی مسئول است؟ چه پیش خواهد آمد؟

برغوثی به سوال‌هایی که مجله تایم از طریق وکیل وی در زندان "حداریم" اسرائیل به دستش رسانده، پاسخ داده است.

وی گفت: در این شرایط و با توجه به تغییرات اخیر، مقاومت مسالمت آمیز هم اکنون در اولویت قرار دارد.

وی افزود: بیش از پنج سال است که گروه‌های فلسطینی عملیات‌های مسلحانه خود را جز برای دفاع، متوقف ساخته‌اند. در این برهه از زمان، فلسطینی‌ها اولویت را به تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک، مقاومت مسالمت آمیز و انزوای بین‌المللی اسرائیل می‌دهند تا به استقلال و آزادی دست پیدا کنند.

عبارات "در این برهه از زمان" و "در این شرایط" بر دوگانگی تاکید دارد که چندین دهه ویژگی جنبش فلسطینی‌ها بوده است؛ مذاکره یا مقاومت؟ گفت‌وگو یا جنگ؟

برغوثی با هر دو مقوله آشنا است و هر دو کار را انجام داده است، اما وی تاکید دارد که خشونت گزینه‌ای بود که توسط اسرائیل بر فلسطینی‌ها تحمیل شد.

وی بیان داشت: اهمیت دارد که خاطرنشان سازم نخستین انتفاضه فلسطینی‌ها از رویکردی مشابه انقلاب‌های عربی پیروی کرد، اما با بی‌رحمی و سرکوب شدید اسرائیل مواجه شد که به از دست رفتن زندگی صدها فلسطینی انجامید.

مردمی بودن برغوثی ریشه در سال‌ها سازماندهی مردمی و قابلیت او در مقابله با چند دستگی‌ها در صحنه سیاست فلسطین است.

برغوثی یک عضو جنبش سکولار فتح و به طور ویژه عضوی است که همچنان که دیگر اعضا چندین سال را آسوده خاطر در تبعید به سر برده‌اند، در بین مردمش باقی مانده است.

نام برغوثی در فهرست زندانی‌هایی قرار دارد که حماس خواهان آزادی آنها در ازای آزادی گلعاد شلیط است.

فدوه، همسر مروان برغوثی اظهار می‌دارد: باید خاطرنشان ساخت که مروان برغوثی رهبری نشسته در دفتر خود نیست.

وی این سخنان را در دفتر خود در محل کمپین آزادی مروان برغوثی و دیگر زندانیان اظهار داشت.

وی گفت: برغوثی رهبری واقع در خیابان‌هاست. همه جا در خیابان‌ها.

شش سال پیش و در سال 2005 برغوثی همچنان که در زندان بود قصد داشت که در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور تعیین جانشین یاسرعرفات، کاندید شود.

وی به نفع محمود عباس کاندیدای مورد علاقه غرب، مشهور به "ابومازن" از تصمیم خود صرف نظر کرد.

برغوثی می‌گوید که موکدا از استراتژی عباس در مذاکره با اسرائیل برای پایان به اشغالگری پشتیبانی می‌کند در حالی که بنیان‌های تشکیل کشور مستقل فلسطین با حمایت سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان پی ریزی می‌شود. اما محمود عباس 76 ساله تاکید دارد که در انتخابات‌های آینده کاندید نخواهد شد.

مواضع برغوثی هر چه باشد نشان دهنده جریان غالب فلسطین است. آشتی گروه‌های فلسطینی فتح و حماس در قاهره پیش از این در سند آشتی ملی زندانیان در ژوئن 2006 گواهی داده شده بود.

این سند، بیانیه مهمی حاوی اهداف مشترک بود که توسط برغوثی و دیگر رهبران زندانی گروه‌های مهم فلسطینی امضا شده بود. این بیانیه خواهان مذاکره با اسرائیل به منظور تشکیل کشور فلسطین بر پایه مرزهای 1967 شده بود.

آموص اوز، نویسنده اسرائیلی اظهار می‌دارد: برغوثی حتی ممکن است از ابومازن و سلام فیاض نیزعمل‌گراتر باشد.

مروان برغوثی، نیمی از وقت خود در هر روز را به مطالعه، نوشتن و یا آموزش زندانیان دیگر اختصاص می‌دهد.

این شرایط، زندان حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی در جزیره رابن‌آیلند را به یاد می‌آورد، جایی که همزمان دانشگاهی بود برای رهبران زندانی کنگره ملی آفریقا.

اما آموص اوز اظهار می‌دارد: من مقایسه برغوثی با ماندلا را قبول ندارم. ماندلا هیچ گاه ادعا نکرد که راه درست پایان دادن به آپارتاید، کشتن غیر نظامیان است و برغوثی این کار را انجام داد.

ماندلا با وجود این شاخه مسلحانه کنگره ملی آفریقا را ایجاد کرد چرا که اعتقاد داشت اجتناب از خشونت حد و حدودی دارد.

آموص اوز تصریح می‌کند: بسیاری از رهبران کشورها هستند که قبل از رسیدن به رهبری در مبارزه مسلحانه شرکت داشته‌اند از جمله برخی رهبران اسرائیل، این موضوع در تاریخ غیر معمول نیست.

مقایسه برغوثی با عرفات ظاهرا متناسب‌تر است. تصویر گرافیکی برغوثی در کنار تصویر عرفات در قابل رویت‌ترین بخش دیوار کنار ایست بازرسی قلاندیه که بیت‌المقدس را از رام‌الله جدا می‌کند، قابل مشاهده است. مرد جوانتر دست‌های زنجیر شده‌اش را به نشانه مبارزه طلبی و پیروزی بالا برده است و حبس وی استعاره‌ای از حبس سرزمین فلسطین است.

اسامه شوجان، پسر 21 ساله‌ای است که در حین مصاحبه در بازار سبزی فروش‌ها در حومه رام الله هنگام ذکر نام برغوثی قد خود را راست می‌کند.

وی اظهار می‌دارد: او (برغوثی) یک مرد است، یک رهبر است.

کمتر کسی در اسرائیل برغوثی را تحسین می‌کند اما حیم اورون، رهبر پرسابقه حزب مرتز حامی جناح چپ که در اسرائیل به "اردوگاه صلح" معروف است، جزو ملاقات کنندگان معمول برغوثی است.

اورون اوایل سال جاری سیاست‌ را ترک کرد اما می‌توان ادعا کرد که صحنه سیاست اسرائیل، "اردوگاه صلح" را سال‌ها پیش ترک کرد و برغوثی یکی از دلایل آن بود.

اورون اظهار داشت: من فکر می‌کنم که او (برغوثی) یک شریک است و او هم‌چنین یک دوست است. او در رابطه با مساله خشونت این سوال را مطرح می‌کند آیا یک مقام فلسطینی می‌شناسید که مقاومت را به طور رسمی رد کند؟ نام آن را به من بگویید. گزینه مقاومت همواره بر روی میز است. مساله این است که شما آن را انتخاب کنید.



( ۷ )

نظر شما :