ترور احمد والی کرزی ماحصل چه توطئه‌ای است

۲۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۴۵۷۵ سرخط اخبار
 انگیزه‌ و اهداف متعددی می‌توان برای قتل برادر کوچک اما پر نفوذ رئیس جمهور افغانستان که صبح امروز در شهر قندهار کشته شد، مطرح کرد.

 

به گزارش فارس، برادر ناتنی حامد کرزی صبح امروز و در سن 50 سالگی به دست سردسته محافظان خود که از افراد مورد اعتماد وی بود، کشته شد.

وی متولد شهر قندهار بود و از نفوذ خاصی در این شهر برخوردار بود.

برخی وی را از چهره‌های جنجالی افغانستان قلمداد می‌کنند و شاید بخشی از آن به دلیل مقالات منتشر شده در "نیویورک تایمز " و "واشنگتن پست " علیه وی باشد.

این 2 رسانه آمریکایی دست داشتن وی در قاچاق مواد مخدر افغانستان، همکاری با سازمان اطلاعات آمریکا و سوء استفاده از موقعیت برادرش حامد کرزی را مطرح می‌کردند، مواردی که احمد ولی بارها آنها را رد کرد و از طرح اتهام علیه واشنگتن پست نیز خبر داد.

به هر صورت احمد ولی توانسته بود در شهر قندهار صاحب نام و شهرت خاصی شود و بر کرسی ریاست شورای ولایتی قندهار تکیه کند و علاوه بر آن نماینده مردم این ولایت در پارلمان افغانستان نیز بود.

احمد ولی کرزی در زمانی ترور شد که برادر وی غرق در جنجال‌های سیاسی داخلی و خارجی است و شاید حذف فیزیکی وی ضربه سنگینی بر رئیس جمهور افغانستان تلقی شود.

هر چند طالبان مسئولیت قتل وی را به عهده گرفته اند و قتل وی را دستاورد بزرگی در طول 10 سال اخیر خوانده اند اما نمی‌توان به این ادعای طالبان اعتماد کرد زیرا طالبان همواره مسئولیت ترورها و بمب‌گذاری‌ها را بر عهده گرفته اند در حالی که با گذشت زمان مشخص شده است که گروه‌های دیگری مانند "شبکه حقانی " عامل این حوادث بوده اند.

 

* نقش احمد ولی در مذاکره با طالبان

 

گفته می‌شد که احمد ولی کرزی در چندین دور مذاکره مخفیانه با اعضای رهبری گروه طالبان شرکت داشته و در نیتجه این مذاکرات "ملا برادر " مرد شماره 2 طالبان متقاعد شده بود تا مذاکرات بیشتری را با دولت افغانستان انجام دهد، هر چند که ملا برادر توسط مقامات اسلام آباد دستگیر و به نیروهای آمریکایی تحویل داده شد.

احمد ولی کرزی که مورد اطمینان حامد کرزی بود، نقش خاصی در مذاکرات داشت و حذف فیزیکی وی می‌تواند ضربه سنگینی به رئیس جمهور افغانستان تلقی شود.

به همین دلیل با توجه به داغ بودن بحث مذاکره با طالبان، قتل وی می‌تواند در این راستا مورد ارزیابی قرار گیرد.

از این جهت، شاید بتوان انگشت اتهام را به سوی کسانی نشانه گرفت که منافع آنها در مذاکره با طالبان به خطر می‌افتد.

 

* اختلافات قومی و قبیله‌ای

 

تاریخ افغانستان شاهد خوبی بر رقابت‌های قومی قبیله ای و حذف عوامل مهم یک قوم به دست قوم دیگر است.

از زمان احمدشاه درانی که در قندهار به کرسی پادشاهی نشست، این رقابت‌ها در قندهار وجود داشته و اکنون نیز هر قوم در پی کسب قدرت، نفود و ثروت بیشتری است.

اقوام مختلفی در قندهار زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها معتقدند که حقوق‌شان توسط قوم پوپلزی (قوم برادران کرزی) پامال شده است و حتی کرسی‌های داده شده به آنها یا ناچیز بوده و یا بر اثر ترور شخصیت‌های‌شان از آنها بازپس گرفته شده است.

به عنوان مثال قوم الکوزی معتقد است که کرسی‌های مناسب این قوم به آنها داده نشده و 2 شخصیت این قوم یعنی "خاکریزوال " و "خان محمد مجاهد " نیز با ترور از مقام‌‌های خود حذف شده اند.

گفته می‌شد که برادران کرزی قندهار را در سیطره خود دارند و حاضر نیستند که دائره قدرت را از به فرد یا گروه دیگری واگذار کنند.

بنابراین نقش رقابت‌های قومی و قبیله ای را نیز نمی‌توان منتفی دانست هر چند که با توجه به جایگاه حامد کرزی که قدرت در دست او است، این عامل نمی‌تواند از قوت چندانی برخوردار باشد.

 

* حذف احمد ولی در زمان واگذاری قندهار به طالبان

 

برخلاف 10 سال پیش که مرد شماره یک قندهار، "ملا محمد عمر " رهبر طالبان محسوب می‌شد، در سال‌های اخیر احمد ولی کرزی مرد شماره یک قندهار بود.

مقامات و رسانه‌های آمریکایی بارها اذعان کرده بودند که قندهار تحت تسلط احمد ولی کرزی قرار دارد و وی با هر گونه تغییر و تحول مورد نظر مقامات آمریکایی در قندهار مخالفت می‌کند.

مرد شماره یک قندهار در حالی حذف شد که این روزها از طرحی سخن گفته می‌شود که بر اساس آن قرار است آمریکا بر اساس معامله ای قندهار و چند ولایت جنوبی دیگر را به حکمران سابق آن یعنی ملا محمد عمر باز گرداند.

اگر این طرح واقعیت داشته باشد، قندهار نمی‌تواند 2 حکمران را در یک زمان شاهد باشد و یکی از آن 2 باید یا به نفع دیگری کنار رود یا حذف شود.

ممکن است آمریکا در آستانه این طرح که مخفیانه آن را به پیش می‌برد، بر اساس خواسته طالبان یا خودسرانه دست به حذف احمد ولی کرزی زده باشد.

در زمانی که خروج نظامیان خارجی از افغانستان قطعی شده است، آمریکا نیاز دارد تا به هر قیمتی بخشی از نیروهای خود را در افغانستان در راستای پیشبرد اهداف خود حفظ کند و برای این کار به موافقت طالبان به شدت نیاز دارد.

ادامه جنگ برای آمریکا غیر ممکن است و یا باید به خروج خفت‌بار تن دهند یا به معامله با طالبان که آمریکا راه دوم را برگزیده است.

عوامل دیگری نیز می‌توان برای قتل احمدولی در نظر گرفت مانند تصفیه حساب‌های شخصی و غیره اما گذشته زمان حقیقت قتل احمدولی کرزی را افشا خواهد کرد.


نظر شما :