خداحافظی همیشگی روزنامه اخبار جهان پس از 168 سال

۲۰ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۴۵۱۹ سرخط اخبار
 با وجود تعطیلی هفته نامه "News of the World" رسوایی شنود مکالمات تلفنی شهروندان انگلیسی همچنان گریبانگیر "روپرت مرداک" است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "روپرت مرداک" امروز یکشنبه برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی اخیر هفته نامه "News of the World" که بخشی از امپراطوری رسانه ای وی بود، به لندن رفت.

شبکه اسکای نیوز اعلام کرد مرداک 80 ساله شخصا به ساختمان "اخبار بین الملل" در شرق پایتخت انگلیس جایی که این هفته نامه عامه پسند در آن منتشر می شد رفت تا بر روند تعطیلی سریع تر آن نظارت کند.

طبق تصمیم مدیران شرکت نیوز کورپوریشن به ریاست وی روز پنجشنبه این نشریه که پس از افشای رسواییهایش در هک تلفن ها و شنود مکالمات شهروندان انگلیسی بدنام شده بود، برای آخرین بار روز یکشنبه منتشر شده و چاپ آن برای همیشه متوقف می شود.

از سوی دیگر بی بی سی گزارش داد امروز آخرین نسخه این هفته نامه با عنوان درشت "متشکریم و خداحافظ" به باجه روزنامه فروشی ها آمد تا پاسخی به انتقادهای شدید علیه اقدامات غیرقانونی مدیران آن باشد. در بخشی از سرمقاله این شماره آمده است : پس از 168 سال با 7.5 میلیون خواننده وفادارمان خداحافظی می کنیم.

این در حالی است که بنا بر اعلام اسکاتلند یارد "News of the World" مسئول شنود مکالمات حدود چهار هزار انگلیسی از جمله افراد سرشناس، هنرمندان، قربانیان جنایات، نظامیان کشته شده در جنگ و گروههای مختلف از آنان است.

گزارش خبرگزاری فرانسه نیز حاکی است تعطیلی این نشریه باسابقه انگلیسی انتقادهای دیگری را از جانب خبرنگاران متوجه مرداک کرده است. با این اقدام سرنوشت کاری بیش از 200 خبرنگار و کارمند "News of the World" در ابهام قرار گرفته و آنان را به شمار منتقدان افزوده است.

در همین حال با دستگیری یکی از سردبیران پیشین هفته نامه مذکور که از قضا زمانی مشاور رسانه ای "دوید کامرون" نخست وزیر انگلیس بوده،  این پرونده ابعاد تازه ای یافته و پای سیاستمداران را نیز به ماجرا باز کرده و فشارها علیه مرداک را افزایش داده است.

با وجود تلاش مرداک برای تعطیلی یکی از قدیمی ترین نشریه های انگلیسی که با اجرای سنت روزنامه نگاری این کشور توانسته بود طی بیش از یک و نیم قرن میلیونها خواننده را جذب کند، این اقدام نمی تواند از پیگیری رسوایی های دست اندرکاران آن توسط افکار عمومی و نهادهای قانونی جلوگیری کند.

از این رو امپراطور رسانه ای جهان باید در انتظار روزهایی بدتر بوده و پاسخگوی سیاستهای غیرانسانی خود و مدیران رسانه ای اش برای به دست آوردن مخاطبان بیشتر باشد.


نظر شما :