جزئیات کنفرانس مطبوعاتی صالحی و اوغلو

۲۰ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۴۵۱۷ سرخط اخبار
 احمد داود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه پس از مذاکره با علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود درباره سوریه تاکید کرد که مسائل منطقه باید درون این خانواده حل شود.

به گزارش ایرنا ، 'علی اکبر صالحی' یکشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترک خود با تبریک به حزب طرفدار 'داود اوغلو' که بیشترین کرسی را در انتخابات اخیر ترکیه نصیب خود کرد،گفت:‌سفر داود اوغلو به ایران بعداز انتخابات و تشکیل دولت جدید را به فال نیک می گیریم.

وی افزود : ‌خوشبختانه شاخص های روابط دو کشور در ابعاد سیاسی ،اقتصادی و تجاری نمایان است،حجم مبادلات دو کشور بالغ بر 14 میلیارد دلار است که این رقم در چند سال آینده به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

صالحی اظهار داشت : ‌در مذاکرات دوجانبه تحولات منطقه و اوضاع سوریه را بررسی کردیم و توجه به اینکه تحولات منطقه در کل جهان اثر گذار خواهد بود ، دو کشور در این مورد به رایزنی های درست خود ادامه داده و درجهت صلح و ثبات منطقه این تحولات را رصد می کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تاریخ کهن دو کشور گفت :‌ در مذاکرات امروز در راستای رایزنی های گذشته بخش اعظم مسایل منطقه و تغییر و تحولات آن را بررسی کردیم.

داود اوغلو افزود : امید است این تغییر و تحولات باعث ثبات و توسعه در منطقه شده و خواسته های مشروع مردم در جهت اصلاحات توسط حکام آن کشورها مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت : تحولات منطقه را با کشور دوست و برادرمان ایران رایزنی کردیم.

وزیر امورخارجه ترکیه درباره تحولات بحرین ، یمن و لیبی نیز گفت : همه کشورها باید با کشور بزرگ ایران در منطقه در این مورد تبادل نظر کنند.

داود اوغلو افزود :‌ ما با هر اقدامی که مغایر با حقوق بشر و مقابله با خواسته مردم باشد مخالفیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا بین ایران و ترکیه در مورد سوریه اختلاف نظر وجود دارد ، تصریح کرد : ‌سوریه دوست بسیار عزیزی هم برای ما و هم برای ایران است و ما در این مذاکرات پیرامون اوضاع سوریه بحث و تبادل نظر کردیم.

داود اوغلو ایران و ترکیه وسوریه را عضو یک خانواده دانست و گفت :‌ اگر مشکل و مساله ای در خانواده پیش بیاید، خود آنها باید در جهت حل آن حرکت کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت :‌ روابط ملت ایران و ترکیه، روابطی ریشه دار و عمیق است.


نظر شما :