گاز ترکمنستان از ایران به اروپا می‌رود

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۴۴۵۹ سرخط اخبار
 مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: در صورت توسعه میادین گازی شمال شرق ایران می توانیم بخشی از گاز وارداتی از ترکمنستان را از مسیر ترکیه به اروپا صادر کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی فکور در جریان بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تاسیسات تولید گاز ایران در شهرستان سرخس افزود: البته در حال حاضر نیز بخشی از گاز وارداتی از ترکمنستان را در برخی فصول، روانه خط لوله صادرات گاز به ترکیه می کنیم ،اما با توجه به برنامه ایران برای صادرات گاز به اروپا از 2 مسیر دیگر به جز خط لوله ترکیه،این قابلیت وجود دارد تا با توسعه 6 میدان گازی شمال شرق ایران و تامین کامل نیازهای انرژی پاک حوزه ی شمال و شمال شرق کشور ،از گاز وارداتی از ترکمنستان به عنوان منبعی برای تامین گاز صادراتی به اروپا استفاده کنیم.

وی با تشریح فعالیت و عملکرد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت :13 سال قبل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران کار خود را با تولید روزانه 52 هزار بشکه نفت ،142 میلیون متر مکعب گاز و 37 هزار بشکه میعانات گازی آغاز کرد و امروز با وجود شدت گرفتن تحریم ها و محدودیت های ضد ایرانی،این شرکت تولید روزانه خود را به 167 هزار بشکه نفت خام،335 میلیون متر مکعب گاز و 92 هزار بشکه میعانات گازی رسانده است.

فکور افزود: این شرکت در حال حاضر 65 درصد از کل تولید گاز طبیعی ایران را برعهده دارد،همچنین شرکت نفت مناطق مرکزی در 27 استان کشور و در 570 کیلومتر مرز مشترک ایران با همسایگانش به تولید و توسعه میادین نفت و گاز مشغول است.

فکور تصریح کرد:این شرکت برای افق چشم انداز بیست ساله خود شعار راهبردی 500 -500 را تعریف و تدوین و تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت و 500 میلیون متر مکعب گاز را هدفگذاری کرده است.

وی یاد آور شد:از سال 1384 و با شدت گرفتن تحریم های غرب برعلیه ایران ،برنامه بومی سازی و ساخت تجهیزات استراتژیک مورد مصرف در فرآیند تولید نفت و گاز در اولویت برنامه های شرکت نفت مناطق مرکزی قرار گرفت و در همین زیمینه موفق شدیم با همکاری متخصصان وزارت دفاع رشته های تکمیلی درون چاهی که ساخت آن در انحصار شرکت های آمریکایی بود را در داخل کشور به تولید انبوه برسانیم.


نظر شما :