سفر غیر منتظره نمایندگان مجلس سنا به ازبکستان

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۴۴۵۷ سرخط اخبار

هیئتی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا، به طور غیر منتظره به منظور دیدار و مذاکره با مقامات ازبکستان، وارد تاشکند شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: این هیئت، به سرپرستی "پل گراو " عضو ارشد کمیته سنای آمریکا در امور "پشتیبانی مالی از مبادلات خارجی دولت "، وارد تاشکند پایتخت ازبکستان شد.

به گفته این منبع، گراو و هیئت همراه وی در این سفر، ضمن دیدار با مقامات عالی رتبه وزارت خارجه ازبکستان، با آنان درباره مسائل مهم مورد علاقه 2 طرف و همچنین تحکیم مناسبات 2 جانبه، بحث و تبادل نظر کرده است.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفت، آمده است، در این ملاقات که با حضور "جرج کرول " سفیر آمریکا در ازبکستان برگزار شد، 2 طرف با اشاره به ظرفیت‌های موجود در تاشکند و واشنگتن، ضمن تاکید بر تقویت روابط و همکاری‌های متقابل، بر ضرورت تسریع در اجرایی شدن توافقات گذشته تاکید کردند.

ازبکستان از جمله کشورهای مهم در برنامه همکاری آمریکا با کشورهای منطقه آسیای مرکزی است و در چند ماه اخیر گسترش مناسبات 2 کشور بخصوص در بخش‌های امنیتی و نظامی، روند رو به رشدی داشته است.

کارشناسان معتقدند که بازدید هیئت سنای آمریکا از ازبکستان، به منظور بررسی ابعاد و امکان گسترش همکاری در اجرای برنامه تامین محموله‌های مورد نیاز نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان و همچنین ایجاد زمینه برای تدابیر مقدماتی خروج نخستین واحدهای نظامی این کشور با استفاده از قلمرو ازبکستان است.

به گفته این کارشناسان، بازسازی 75 کیلومتر از راه آهن شهرهای مرزی "ترمذ- حیرتان " با مساعدت مالی و فنی آمریکا، در ازبکستان و افغانستان که ارتباط ریلی بین 2 کشور را برقرار می‌کند، بخشی از برنامه امریکا برای ترانزیت محموله‌های مورد نیاز نظامیانش از قلمرو ازبکستان بهافغانستان بوده است.

 


نظر شما :