توجیه صدراعظم آلمان برای فروش تانک به عربستان

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۴۴۴۶ سرخط اخبار
 صدراعظم آلمان که با اعتراضات گسترده ایی در باره فروش تانکهای جنگی لئوپارد به عربستان سعودی مواجه شده است، ریاض را شریک این کشور در مبارزه با تروریسم توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، آنگلا مرکل عصر جمعه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'زد 1' با اشاره به اهمیت زیاد عربستان برای آلمان گفت: ریاض، شریک ما در مبارزه با ترویسم است.

به نوشته رسانه های آلمان، شورای امنیت فدرال این کشور با فروش 200 فروند تانک جنگی پیشرفته لئوپارد به عربستان موافقت کرده است.

کارشناسان با اشاره به موافقت آمریکا و رژیم صهیونیستی با فروش این تانکها، هدف از این اقدام را تقویت جایگاه عربستان در منطقه و دخالت این کشور در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز توصیف کردند.

این اقدام با توجه به وضع نامناسب حقوق بشر در عربستان و برخورد نیروهای نظامی این کشور با معترضان مسالمت آمیز در شرق و بحرین، انتقادات گسترده ای را متوجه دولتمردان آلمانی کرده است.

مرکل درباره وضع حقوق بشر در عربستان گفت: کاستی های قابل توجهی در این حیطه در عربستان وجود دارد و من این مسأله را همواره مورد تأکید قرار داده ام.

وی درباره درست و یا غلط بودن خبر فروش این تانکها به عربستان گفت: تصمیمات شورای امنیت فدرال، محرمانه است و باید منتظر گزارش سالانه تسلیحاتی دولت آلمان باشید.

این درحالی است که بیش از 90 درصد آلمانها در یک نظرسنجی، مخالفت خود را با فروش تسلیحاتی به عربستان اعلام کرده اند.

شرکت کنندگان تأکید کرده اند که مخالف معامله تسلیحاتی کشورشان با کشورهایی مانند عربستان سعودی هستندکه از این سلاحها علیه مردم خود نیز استفاده می کنند.

یکهزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده بودند.

حزب سبزها نیز اعلام کرده که یک شکایت حقوقی علیه شرکتی که تانکهای لئوپارد را می سازد، در پیش می گیرد تا دولت آلمان را مجبور به افشای این معامله بحث برانگیز کند.

مقامات در برلین درباره ماهیت این معامله محرمانه سکوت کرده و می گویند که تصمیمات شورای امنیت فدرال محرمانه است و منافع امنیتی عربستان و آلمان باید محفوظ نگهداشته شود.

قانون اساسی آلمان ارسال تسلیحاتی نظامی به مناطق بحرانی را ممنوع می کند.

مقامات آلمان در حالی ادعای همراهی عربستان با این کشور در مبارزه با تروریسم را مطرح می کنند که سرویس اطلاعات داخلی این کشور هفته گذشته نگرانی خود را درباره خطر سلفی ها در آلمان که مورد حمایت عربستان قرار دارند، ابراز کرد.

به نوشته روزنامه فرانکفورتر الگماینه سایتونگ، وزیر کشور آلمان نیز تعداد سلفی ها را در آلمان 2500 نفر اعلام کرد که تحت مراقبت سرویس های اطلاعاتی قرار دارند و از سوی عربستان حمایت می شوند.

به گفته این وزیر، سلفی ها به دنبال تغییر کامل نظام دولتی و جامعه آلمان هستند.


نظر شما :