نظر صالحی در مورد عملکرد دولت سوریه

۱۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۴۴۰۸ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات اخیر در سوریه گفت: اگر در سوریه اکثریت مردم مطالبات مشروع دارند وظیفه دولت پاسخ به این مطالبات است که دولت سوریه نیز این‌چنین کرده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه مراسم دویستمین سالگرد استقلال ونزوئلا و در جمع خبرنگاران درباره وضعیت کنونی لیبی، اظهار کرد: بحث بر سر به رسمیت شناختن و یا نشناختن انقلابیون نیست، ما موضع اصولی داریم و معتقد هستیم در هر جای دنیا که مردم قیام کرده باشند و قیام مردمی باشد و به دنبال مطالبات مشروع خود باشند، باید به مطالبات مردم پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: البته باید فرقی نیز گذاشته شود میان عده‌ای که ممکن است در برخی کشورها بخواهند با حمایت بعضی‌ها از وضعیت پیش آمده در انقلاب‌ها سوءاستفاده کنند که می‌توان در این زمینه سوریه را مثال زد، ما باید حساب این دو را از هم جدا کنیم.

وی درباره تحولات سوریه افزود: اگر در سوریه اکثریت مردم مطالبات مشروع دارند وظیفه دولت سوریه است که به امور مطالبات پاسخ دهد و دولت سوریه نیز چنین کرده و بشار اسد هم این قول را به مردم داده و بدان عمل کرده است و حتی قول داده بیش از این هم در ارتباط با تامین خواسته‌های مردم سوریه اقدام کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: عده‌ای هم ممکن است بخواهند از این وضعیت بحرانی به وجود آمده استفاده‌های نابجایی داشته باشند؛ اما در مجموع در لیبی نیروهای ناتو برخلاف قطعنامه شورای امنیت و برخی کشورها سلاح می‌دهند و می‌فرستند یعنی بر آشفتگی وضعیت لیبی می‌افزایند. این در حالیست که نیروهای ناتو می‌بایست در جهت صلح و آرامش حرکت کنند، هدف نیروهای ناتو باید این مساله باشد. لیبی در حال تبدیل شدن به یک ویرانه است. از یک طرف تفرقه خارجی‌ها و از طرف دیگر بمباران نیروهای ناتو علیه مردم بیگناه و تاسیسات زیربنایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قطعا با حرکت‌های ناتو در لیبی موافق نیست، ادامه داد: انتظار داشتیم آنهایی که مدعی حقوق بشرند و با این ادعا رفته‌اند که به مردم کمک کنند، کمک‌شان به گونه‌ای باشد که از کشته شدن مردم جلوگیری شود. این در حالیست که هر روز کشت و کشتار در لیبی صورت می‌گیرد.

صالحی افزود: پیشنهاداتی که ما بدان پیشنهادها امیدواریم با تعدادی از کشورهای همفکر تامین شده و انشاءالله در آینده اگر به نتیجه مورد نظر دست یابیم اعلام می‌کنیم. درصدد هستیم که لیبی وضعیت آرامی پیدا کند ضمن آنکه مطالبات مشروع مردم نیز تامین شود.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان درباره روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین نیز گفت: روابط ایران و ونزوئلا روابط ویژه‌ای است. ما به خصوص در سال‌های اخیر با تعمیق این روابط توانسته‌ایم حجم تبادلات تجاری و صنعتی خود را تا چندصد میلیون دلار و بالاتر از آن برسانیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های متعددی از سوی ایران در ونزوئلا در حال اجراست، تصریح کرد: از این پروژه‌ها می‌توان به ساختمان‌ سازی، تولید خودرو و تراکتورسازی اشاره کرد. ایران، ونزوئلا را به عنوان یک کشور ویژه در آمریکای لاتین دانسته که پایگاه خاصی از منظر سیاسی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دارد. ونزوئلا محلی است که سیمون بولیوار از آنجا برآمده است. بولیوار هویت‌بخش آمریکای لاتین به طور کلی بوده است.

صالحی با اشاره به دویستمین سالگرد استقلال ونزوئلا اظهار کرد: ونزوئلا بیش از دویست سال است که جشن استقلال خود را می‌گیرد و در این باره پیشتاز بوده و اکنون نیز به عنوان یک کشور پیشتاز در بحث مبارزه با امپریالیسم جهانی نقش مهمی ایفا می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وضعیت سلامت هوگو چاوز نیز با آرزوی سلامتی برای وی گفت: دکتر احمدی‌نژاد ضمن تبریک استقلال ونزوئلا، آرزوی سلامتی هر چه سریعتر برای هوگو چاوز کرد.

وی درباره هوگو چاوز اضافه کرد: وی ضمن اینکه رییس‌جمهور ونزوئلا است، یک شخصیت بین‌المللی محسوب می‌شود که با موضع‌گیری‌ها و مقاومتی که در برابر ظلم و استکبارستیزی داشته به یک نمونه و اسوه در آمریکای لاتین تبدیل شده است و اکنون مشاهده می‌کنیم که بعد از این حرکت قهرمانانه چاوز، تعداد قابل توجهی از کشورهای آمریکای لاتین همان راه و رسم را که راه و رسم بولیوار نیز بوده را طی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران برای دولت و ملت بزرگ ونزوئلا آرزوی سعادتمندی و توفیق دارد.

نظر شما :