فیصل: مذاکره با ایران ادامه خواهد داشت

۱۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۴۴۰۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: در حالی که به گمان شماری از تحلیلگران روابط ایران و عربستان سعودی یکی از سردترین دوران تاریخی خود را سپری می‌کند، سعودالفیصل از ادامه مذاکرات دوجانبه با جمهوری اسلامی خبر دارد. وزیر امور خارجه عربستان در ملاقات با همتای انگلیسی خود ویلیام هگ اظهار داشت: من با منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق ایران در تهران ملاقات داشته‌ام و ملاقات بعدی در ریاض انجام خواهد شد. این در حالی است که علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کنونی ایران نتوانست در جریان تور خاورمیانه‌ای خود به کشور‌های منطقه با سعودالفیصل ملاقات کند.

روابط تهران و ریاض به دنبال مداخله نظامی عربستان در بحرین در اوایل سال جاری و اتهامات مکرر عربستان به ایران در خصوص دخالت در امور کشور های منطقه دوران پرتنشی را سپری می‌کند. عربستان در جبهه دیگری یعنی صنعت نفت نیز با ایران وارد رویارویی شده و با وجود مخالفت تهران که ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد، به طور یکجانبه تولیدات نفتی را افزایش داده است.

از سوی دیگر اخیر ترکی الفیصل از خاندان سلطنتی ریاض که پیش تر به عنوان سفیر عربستان در آمریکا حضور داشته است نیز مدعی شده کشورش می‌تواند در صورت لزوم تولید نفت ایران را پوشش دهد. به گزارش عرب نیوز به نقل از سعود الفیصل، ایران برای ادامه مذاکرات با عربستان پیش شرط‌هایی را قرار داده که به مذاق ریاض خوش نیامده است.

به گفته وی صالحی در جریان سفر اخیر به کشور‌های منطقه از سعود الفیصل خواسته است بر مبنای شرایط که در کویت محقق می‌شده برای مذاکرات دوجانبه به این کشور سفر کند. اما فیصل پاسخ داده که چرا برای مذاکرات دو جانبه باید به کشور دیگری سفر کرد و این مذاکرات می‌تواند در عربستان برگزار شود. این در حالی است که برخی گزارش‌ها از مخالفت عربستان با برگزاری این گفت و گوها خبر می‌داد.

 

نظر شما :