پرداخت سهم امارات به مصر برای توقف رابطه با ایران

۱۴ تیر ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۹ کد : ۱۴۳۹۲ سرخط اخبار
همزمان با سفر نخست وزیر مصر به ابوظبی، دولت امارات اعلام کرد کمک های مالی به ارزش سه میلیارد دلار به قاهره ارائه می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام)، این اقدام در سفر عصام شرف نخست وزیر مصر به ابوظبی مطرح شد.
سفر نخست وزیر مصر به امارات قبل از این دو مرتبه به تعویق افتاده بود.

دلیل تعویق این سفر، دو موضوع محاکمه حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر و رابطه قاهره - تهران بود.
وزیر خارجه مصر پس از سقوط مبارک گفته بود که این کشور هیچ مانعی برای ازسرگیری روابط با ایران و ارتقای آن ندارد. این اظهارات با اعتراض و ناخرسندی شدید کشورهای جنوب خلیج فارس رو به رو شد.

روابط دیپلماتیک ایران و مصر از 30 سال پیش تاکنون قطع است. مقامات مصری در نخستین روزهای پس از سقوط مبارک آمادگی خود را برای ارتقای روابط با ایران اعلام کرده بودند اما پس از آن براثر اعمال فشار کشورهای جنوب خلیج فارس از یک سو و اعمال فشارهای اسرائیل و آمریکا، از رابطه با ایران عقب نشینی کرد.

مصر نه تنها از رابطه با ایران عقب نشینی کرد بلکه از ادامه بررسی پروند قضایی حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر و اعزام او به زندان خودداری کرد.

قبل از این عربستان سعودی نیز دولت مصر را تهدید کرده بود در صورت اقدام برای برقراری رابطه با ایران و محاکمه مبارک، یک و نیم میلیون کارگر مصری را از عربستان سعودی اخراج خواهد کرد.

در راستای کمک مالی امارات به مصر، صندوق "خلیفه بن زاید" برای حمایت مالی از طرح های کوچک ومتوسط در مصر به سرمایه یک و نیم میلیارد دلار ایجاد خواهد شد. هدف از این اقدام ایجاد فرصت های شغلی برای شمار زیادی از جوانان مصر است.

همچنین امارات، 750 میلیون دلار  نیز به صورت وام بلاعوض در اختیار دولت مصر قرار داده می شود تا طرح های خانه سازی و اسکان برای جوانان و ایجاد زیرساخته های آنها و همین مبلغ نیز برای اجرای طرح های مختلف در مصر در اختیار دولت قاهره قرار می گیرد.

نخست وزیر مصر سفر دو روزه خود را دیروز دوشنبه به امارات آغاز کرد.

محمد حسین طنطاوی رئیس شورای نظامی مصر که حکومت این کشور را در دست دارد پیش از این اعلام کرده بود که عربستان سعودی قصد دارد چهار میلیارد دلار در قالب وام های طولانی مدت و وام های بلاعوض به مصر اعطا کند.

اقتصاد مصر که به میزان زیادی بر توریسم تکیه دارد در حال حاضر در شرایط بسیار سختی قرار دارد .

قطر هم در ماه های گذشته مبلغ 500 میلیون دلار هدیه و برای حمایت از اقتصاد مصر، در اختیار دولت این کشور قرار داد.

نظر شما :