برنامه اخوان المسلمین: عدم شرکت در تظاهرات و مذاکره با امریکا

۱۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۴۳۶۳ سرخط اخبار

سخنگوی سابق اخوان‌المسلمون مصر برنامه‌های این جماعت برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و همچنین بحث گفت‌‌وگو با آمریکا و نیز علت عدم مشارکت در تظاهرات میدان التحریر را تشریح کرد.

"کمال الهلباوی " سخنگوی سابق اخوان‌المسلمون مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل با تاکید بر اینکه این جماعت اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر نامزدی معرفی نمی‌کند، افزود: اخوان‌المسلمون برای اینکه ثابت کند که به دنبال قدرت نیست؛ از همان روزهای آغازین انقلاب ملت مصر اعلام کرده‌ که نامزدی را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری معرفی نمی‌کند.

*تشکیل جبهه انتخاباتی مقتدر برای شرکت در انتخابات پارلمانی

وی با بیان اینکه جماعت اخوان‌المسلمون از طریق مشارکت در انتخابات پارلمانی در روند سیاسی مصر مشارکت می‌کند؛ افزود: برنامه‌ای برای کاندیداتوری شماری از اعضای جماعت اخوان‌المسلمین داریم تا بتوانیم تقریبا 30 الی 40 درصد کرسی‌های پارلمان را به دست آوریم.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی مصر با بیان اینکه هم اکنون مذاکراتی به منظور مشخص کردن نامزدها در جریان است؛ تاکید کرد که نظرسنجی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته‌اند محبوبیت بالای اخوان‌المسلمون و شانس بالای آنها در راهیابی به پارلمان را نشان می‌دهد.

وی تشکیل یک جبهه انتخاباتی مقتدر را از اهداف این جماعت اسلامی خواند و افزود: برنامه‌هایی برای ائتلاف با برخی از گروه‌های سیاسی مصر داریم و آماده هستیم که با هر کسی که در راستای عزت و آزادی مصر فعالیت می‌کنند، ائتلاف کنیم. ما با هر کسی که به حقوق انسان احترام بگذارد دوست خواهیم بود.

*عزل کاندیدای ریاست جمهوری از عضویت در اخوان المسلمون

مدیر مرکز مطالعات تروریسم در لندن با بیان اینکه اخوان‌المسلمون دکتر عبدالمنعم عبدالفتوح را به علت اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده و عدم توجه به مواضع مجموعه از عضویت در این جماعت عزل کرد، گفت: ما اعلام کرده‌ایم که این جماعت تشنه قدرت نیست و نباید مواضع جماعت اخوان‌المسلمون از سوی اعضا زیر پا گذاشته شود.

*مواضع اخوان المسلمون در قبال نامزدهای ریاست جمهوری مصر

عضو ارشد اخوان‌المسلمون در پاسخ به سؤالی درباره مواضع این جماعت در قبال نامزدهای ریاست جمهوری از جمله "محمد البرادعی " مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و "عمرو موسی " دبیرکل سابق اتحادیه عرب گفت: همه نامزدها برای ما محترمند و ما به طور رسمی از هیچ شخصی حمایت نمی‌کنیم و اختیار کاندیدای اصلح بر عهده مردم است. ممکن است توصیه‌هایی در آینده ارائه بدهیم ولی نمی‌توانیم نظر خود را بر مردم تحمیل کنیم.

*علت عدم مشارکت اخوان المسلمون در تظاهرات میدان التحریر

الهلباوی علت عدم مشارکت اخوان‌المسلمون در تظاهرات میدان التحریر که در آن تظاهرات کنندگان بر لزوم محاکمه حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر و مبازره با فساد تاکید دارند، گفت: ما موافق سرعت بخشیدن به خواسته‌های مردم هستیم ولی عدم مشارکت ما تنها به منظور دوری گزیدن از بروز اختلاف میان مردم و شورای عالی نظامی حاکم بر کشور و ارتش است. ما نمی‌خواهیم که فتنه‌ای میان ارتش و ملت به وجود آید. مواضع ما در طول مدت اخیر کاملا در تایید انقلاب بوده‌ است و از مطالبات مردم مبنی بر محاکمه جنایتکاران رژیم سابق حمایت می‌کنیم.

*مذاکره اخوان‌المسلمون با آمریکا

مدیر مرکز مطالعات تروریسم در لندن با اشاره به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر مذاکره واشنگتن با اخوان‌المسلمون مصر در آینده نزدیک گرفت: این مذاکرات زمانی معنی پیدا می‌کند که واشتنگتن از تحمیل دیدگاه‌های خود بر طرف مقابل بپرهیزد.

وی با اشاره به اینکه واشنگتن شخص وی را از سفر به آمریکا منع کرده است، گفت: بنده هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها ندارم و چنانچه نظر بنده خواسته شود، مخالفت خود را با هرگونه مذاکره با کاخ سفید اعلام می‌کنم. زیرا همه وعده‌های آنها دروغ از آب در می‌آید. قضیه فلسطین، اشغال عراق و اففانستان و کشته شدن هزاران نفر از بیگناهان توسط نظامیان آمریکایی و هم پیمانان آنها بهترین دلیل این ادعاست.

سخنگوی سابق اخوان‌المسلمین تاکید کرد که در صورتی که موضوع گفت‌وگو با آمریکا به وی سپرده شود یک استراتژی مدون، تنظیم و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق را پیش شرط این گفت‌وگو اعلام می‌کند.

 


نظر شما :