پشت پرده لغو سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان

۱۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۴۳۵۰ سرخط اخبار
تابناک- در حالی که شایعات بسیاری درباره لغو سفر رییس دولت به ارمنستان طرح شده بود، سخنگوی وزارت خارجه، از آماده نبودن برخی از اسناد و موافقتنامه ها از سوی طرف ارمنی خبر داده و اعلام کرد که سفر دکتر احمدی نژاد در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد. اما از ارمنستان خبرهای دیگری درباره لغو سفر رئیس جمهور ایران به این کشور به گوش می رسد.

«واهان هوانیسیان»، رهبر حزب مخالف این کشور و یکی از شخصیت های برجسته پارلمان ارمنستان در این باره به روزنامه نگاران گفت که لغو سفر رئیس جمهور ایران، دلایل دیگری داشته است.

وی افزود: «در آخرین دقایق، موضوعاتی مبهم در برنامه سفر رئیس جمهور ایران از سوی طرف ارمنستانی گنجانده شده که طرف ایرانی، خواستار شفاف سازی ارمنی ها در این باره شده بود. با وجود این، وی توضیحات بیشتری در این زمینه نداد.»

علاوه بر «هوانیسیان»، «الکساندر آرزومانیان»، یکی دیگر از سیاستمداران برجسته ارمنستان که از سال 1996 تا 1998، وزیر خارجه ارمنستان بود، لغو سفر رئیس جمهور ایران به ارمنستان را با منازعه ارمنستان و آذربایجان مرتبط دانست.

وی در این باره گفت: «بیانیه مشترک روسای جمهور فرانسه، روسیه و ارمنستان، امیدها را برای برقراری یک توافق پایدار بین آذربایجان و ارمنستان فراهم کرده است و جمهوری اسلامی ایران از اینکه در فرایند منازعه آذربایجان و ارمنستان کنار گذاشته شود و بازی داده نشود، ناراحت است و هیچ گاه مایل نیست که نیروهای حافظ صلح غربی در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر شوند.»

«علی گرانمایه» دیپلمات سابق ایران نیز که اکنون استاد روابط بین الملل در دانشگاه «اس او ای اس» لندن است، مباحث داخلی ایران را در زمینه لغو سفر رئیس جمهور به ارمنستان بی تأثیر ندانسته است، اما با وجود این، وی نیز به عنصری خارجی همچون روابط ایران و ترکیه اشاره می کند و بر این باور است که این تصمیم امکان دارد، به دلیل رویکرد ترکیه به روابط ایران و ارمنستان مرتبط بوده باشد.

هرچند وی توضیح بیشتری در این باره نداد، گویا منظور وی در نظر گرفتن ملاحظاتی از سوی ایران به سود ترکیه باشد؛ ملاحظه ای که بسیار بعید به نظر می رسد، چرا که هر کشوری در ارتباط متقابل با دیگر کشورها، قاعدتا به دنبال تأمین منافع ملی خود در بالاترین حد ممکن است.

با وجود این، انتقاداتی که در این زمینه به دستگاه سیاست خارجی کشورمان وارد است، نه به دلیل لغو سفر، بلکه به دلیل عدم شفاف سازی و سپردن جریان اطلاع رسانی به طرف مقابل است، چرا که شکی نیست، رسانه های وطنی با جان و دل، خواهان کمک برای تأمین منافع ملی کشورند و اگر لغو این سفر به دلیل مواضعی دو پهلو و یا توهینی به مقامات کشورمان از جانب طرف ارمنستانی بوده ایران لازم است هر کاری انجام دهد اما اجازه دادن به ایجاد شایعات درباره سیاست خارجی کشورمان، موضوعی است که به شدت حساسیت رسانه ها را برخواهد انگیخت.


نظر شما :