موضع ضد اسرائیلی نبیل العربی

۱۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۴۳۴۷ سرخط اخبار
دبیر کل جدید اتحادیه عرب در نخستین گفت‌وگوی خبری خود به تشریح رویکرد جدید این مجموعه پرداخت و با تاکید بر عقب‌نشینی اسرائیل از خاک اشغالی فلسطین گفت که فلسطین بخشی از امنیت ملی فلسطین است.
 
به گزارش فارس، نبیل العربی دبیر کل جدید اتحادیه عرب که روز گذشته کار خود را در این نهاد منطقه‌ای آغاز کرد، در نخستین گفت‌وگوی خبری و اولین موضع رسمی، بر خروج رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرد.

نبیل العربی که پس از انقلاب مصر به مدت چهار ماه وزیر خارجه مصر بود و با موضعگیری‌های خود، امید تازه‌ای به مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی داد، در تشریح دیدگاه‌های جدید اتحادیه عرب تاکید کرد که وزش نسیم تغییر در منطقه آغاز شده است و باید کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت و اسرائیل هم باید از اراضی اشغالی عقب بنشیند.

وی با بیان اینکه جهان عرب در آستانه مرحله‌ای ویژه و غیرمعمولی است، با اشاره به لیبی تاکید کرد که بحث نقض حقوق بشر در آن بررسی می‌شود.

العربی درباره سوریه نیز تاکید کرد که ثبات این کشور، بخشی از امنیت ملی جهان عرب است و امیدوار است که سوریه به اجرای اصلاحات و تحقق دموکراسی اقدام کند. در خصوص ایران نیز اعلام کرد که موضوع از سرگیری مناسبات پس از انتخابات پارلمانی بررسی خواهد شد.


در ذیل پرسش و پاسخ روزنامه الاهرام با دبیر کل جدید اتحادیه عرب ارائه می‌شود:

* الاهرام: با توجه به تحولات و اتفاقات پیچیده‌ای که برای منطقه افتاده است، اولویت‌های اتحادیه عرب چه خواهد بود؟

العربی: در زمان کنونی ما در آستانه مرحله‌ای غیرعادی در تاریخ ملت‌های عربی هستیم. نسیم تغییر وزیدن گرفته است و نمی‌دانیم به کجا می‌انجامد. مهم این است که بدانیم اتحادیه عرب به همه اعراب متعلق است و باید برای وحدت اعراب و یکپارچگی و حل و فصل منازعات تلاش کنیم. این ماموریت نخست است. دوم مشکل فلسطین است که شش دهه از آن می‌گذرد و ملت فلسطین از حقوق خود محروم هستند.

العربی افزود: ملت فلسطین تنها ملتی است که نمی‌تواند کشور خود را در خاک خود بنا کند. الان شرایطی در دوره جدید مجمع عمومی سازمان ملل به وجود آمده است و این موضوع از اولویت‌های اتحادیه عرب در مرحله آتی است.

* الاهرام: آیا شما به نیات صادقانه سران فلسطینی برای کنار گذاشتن دودستگی‌ها و تلاش برای وحدت فلسطین با هدف تشکیل کشور مستقل اعتماد دارید؟
العربی: همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطین نیات صادقانه‌ و اراده‌ای واقعی برای پایان دادن به دودستگی ها دارند. باید از اقدامات بی‌نتیجه دست برداشت.60 سال از منازعه فلسطین اسرائیل می‌گذرد و این پذیرفتنی نیست. بنابراین باید تلاش‌ها را یکی کرد تا منازعه تمام و کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود و اسرائیل از اراضی اشغالی عقب‌نشینی کند و امنیت برای همه فراهم شود.

* الاهرام: آیا با آمدن شما در وزارت خارجه مصر پس از انقلاب مصر، مصر نقش خود را در کمک و حل مسئله فلسطین ایفا می‌کند؟

العربی: من مطمئن هستم. مصر همه تلاش خود را می‌کند. مصر باید با همه انرژی برای ابراز حق فلسطین تلاش کند زیرا هر سیاست خارجی‌ای، جدای از هویت وزیر خارجه باید بر اساس مبناهای روشن اخلاقی و سیاسی باشد. همه باید بدانند که فلسطین بخشی از امنیت ملی مصر است و باید بر این اساس حرکت کرد.

* الاهرام: در خصوص لیبی؛ برخی کشورها شورای انتقالی انقلابی این کشور را به رسمیت شناختند. عضویت لیبی در اتحادیه عرب به تعلیق درآمد. شما چه می‌کنید؟

العربی: این نخستین روز کاری من در اتحادیه عرب است. باید نقض حقوق بشر در لیبی در نظر گرفته شود. باید برای حفظ جان مردم و تحمیل منطقه پروازممنوع تلاش کرد. اتحادیه عرب یک کشور نیست، یک مجموعه متشکل از 22 کشور است، تصمیمات در این سطح گرفته می‌شود.

* الاهرام: دخالت خارجی ناتو و کشورهای دیگر در لیبی را که برخی شهروندان را هدف گرفته است، چگونه می‌بینید؟

العربی: جامعه بین‌الملل باید با هر کشتاری یا تجاوزی به حقوق یا نقض حقوق‌بشر مقابله کند. موضع اتحادیه را بررسی خواهیم کرد.

الاهرام: درباره وضعیت سوریه؛ با توجه به افزایش اختلافات مخالفان با نظام سوریه. چه موضعی دارید؟

العربی: ثبات سوریه بخشی از امنیت ملی جهان عرب است و امیدواریم که دولت سوریه طرحی حقیقی و گفت‌وگویی واقعی برای تحقق خواسته‌های مردم سوریه برای اصلاحات و تغییر ارائه کند و طبق جدولی زمان‌بندی شده آن را فورا اجرایی کند.

* الاهرام: در خصوص تعامل با ایران؛ آیا توسعه نفوذ ایران تهدیدی برای برخی کشورهای عربی نیست؟

العربی: امنیت کشورهای خلیج از امنیت همه کشورهای عربی است. باید برای حل اختلافات تلاش کنیم. اعراب در مرحله‌ای سرنوشت‌ساز هستند.

* الاهرام: ولی شما وقتی وزیر خارجه مصر شدید خواستار ازسرگیری مناسبات مصر با ایران شدید !

العربی: من در اینجا نباید به عنوان وزیر خارجه سابق مصر صحبت کنم زیرا من در منصبی عام‌تر و کلی‌تر هستم. من گفتم که مناسبات مصر با ایران قطع نشده بود چون دفتر حافظ منابع در دو کشور دایر بود. موضوع ازسرگیری مناسبات را نیز به پارلمان واگذار کردیم تا پس از انتخابات در چند ماه آینده بررسی شود.

* الاهرام: ما وارد هفتمین ماه آغاز انقلاب 25 ژانویه شدیم. وضع مصر چگونه است و رویکرد کنونی و آینده چه خواهد بود؟

العربی: رویکرد عملا روشن نیست. ولی من می‌دانم که همه مسئولان اراده قوی برای خارج کردن مصر از بحران و عبور از آن دارند. دولت برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد و توسعه تلاش زیادی می‌کند.


نبیل العربی اولین وزیر خارجه مصر پس از انقلاب این کشور دیروز (3 ژوئیه) رسماً مأموریت دبیرکلی اتحادیه عرب را به‌عهده گرفت تا هفتمین دبیرکل این اتحادیه باشد. با رفتن عمرو موسی دبیرکل سابق این اتحادیه و با توجه به مواضع نبیل العربی در چهار ماهی که پس از انقلاب مصر وزیر خارجه بود، بسیاری انتظار دارند که این اتحادیه در خصوص مسائل منطقه به‌خصوص مسائل فلسطین مواضع فعال‌تر و موثرتری اتخاذ کند.

نبیل العربی متولد سال 1935 و فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی حقوق از دانشگاه قاهره است. وی پس از این در همین رشته مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد و سرانجام مدرک دکترای قضایی را از مدرسه حقوق دانشگاه نیویورک به دست آورد.

نظر شما :