با وجود بدهکاری هند صادرات ادامه دارد

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۴۳۰۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از چند منبع خبری اعلام کرد در صورت ادامه روند پیدا نشدن راهی برای پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران، جمهوری اسلامی صادرات نفت به پالایشگاه‌های هندی را از ماه آگوست یعنی یک ماه دیگر متوقف می‌کند. اما همین خبرگزاری به نقل از وب سایت وزارت نفت ایران اکنون اعلام کرده که چنین تهدیدی صحت ندارد.

رویترز به نقل از منابعی که خواستار فاش نشدن نامشان بودند از ارسال نامه‌ای به هند خبر داده بود که طی آن شرکت ملی نفت ایران، پالایشگاه‌های هند را تهدید به قطع صادرات نفت کرده است. از زمستان گذشته، زمانی که فشار آمریکا بر هند برای قطع روابط خود با ایران به خصوص در زمینه انرژی افزایش یافت، بانک‌ها یکی پس از دیگری از انتقال وجه خرید نفت هند به ایران خودداری کردند.

به این ترتیب 2 ماه قبل، بدهی‌های نفتی هند به ایران حدود 2 میلیارد دلار برآورد شد و با توجه به اینکه صادرات نفت ایران به هند در این مدت همچنان ادامه داشته است، میزان این بدهی‌های به مراتب بیشتر شده است. این در حالی است که مقامات انرژی ایران و هند با وجود پیشنهاد‌های متعدد جمهوری اسلامی تاکنون در تعریف مکانیزمی برای پرداخت وجوه نفتی ناکام مانده‌اند. به هر ترتیب محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده است که نامه‌های اخیر که رویترز به آنها اشاره کرده به معنی قطع صادرات نفتی جمهوری اسلامی به هند نیست. وی اظهار داشت این نامه‌ها برای پالایشگاه‌های هندی بدهکار به ایران ارسال شده اما منظور از آنها متوقف کردن صادرات نفت به هند نیست.

 

نظر شما :