تولد سوریه جدید، بدون حزب بعث

۱۱ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۴۲۷۶ سرخط اخبار
سوریه‌ای کاملاً جدید به‌ریاست بشار اسد، ولی بدون سران کنونی نهادهای نظامی، امنیتی، دیپلماتیک و رسانه‌ای‌ و همچنین با انحلال حزب بعث (میراث پدری اسد) از سه تا شش ماه آتی متولد می‌شود.
 
به گزارش فارس، «بشار اسد» پس از 11 سال حکومت، سرانجام برای جدایی از پدر خود آماده می‌شود. او خود را برای رهایی از میراثی آماده می‌کند که اکنون جدا از مزایا و معایبش، باری شده است بر دوش او.

هدف، سوریه‌ای کاملا جدید و جدا از گذشته جز «حمایت از مقاومت». یک جمهوری پارلمانی با احزاب متعدد اما بدون حزب بعث. کادری سیاسی دیپلماتیک، نظامی، امنیتی و رسانه‌ای جدید برای حکومت و حزبی جدید برای بشار اسد.

* خیانت نزدیکان به اسد؛ بشار اسد از مرحله حمله وحشیانه عبور کرد؛

روزنامه الاخبار با بیان این مطلب تاکید کرد: دوستان سوریه که تحولات آن را از نزدیک دنبال می‌کنند، می‌گویند که به نظر می‌رسد بشار اسد روزی از خواب بیدار شد و دریافت که کسی جز ارتش کنار او نیست. نه حزب بعث، نه نهاد امنیتی نه کادر سیاسی نه کادر رسانه‌ای که بتوان بر آن اعتماد کرد. فقط ارتشی است که منسجم در حمایت از رئیس جمهوری ایستاده است.

الاخبار به نقل از برخی سران پایتخت‌های کشورهای مختلف و سران کاملا آگاه به تحولات سوریه اعلام کرد که: «بشار اسد از این بحران جان سالم به‌در برد و از این مرحله که ممکن بود طعمه حمله‌ای وحشیانه شود، عبور کرد». این منابع اعلام کردند که: «سوریه به قبل بازنمی‌گردد. سوریه کاملا جدید از سه تا شش ماه آینده متولد می‌شود. در این مدت سوریه از عهد حافظ اسد به عهد بشار اسد منتقل می‌شود».

* سوریه‌ای کاملاً جدید؛ بدون حزب بعث

یک مقام مسئول بلندپایه در یکی از کشورهای منطقه که از تحولات سوریه کاملا مطلع است گفت: سوریه جدید با رهبری بشار اسد؛ ولی کاملا بدون کادر قبلی؛ چه کادر نظامی، چه امنیتی، چه دیپلماتیک چه رسانه‌ای . . . نظام سوریه، جمهوری پارلمانی با احزاب متعدد و پویا و کاملا متفاوت با نظام پدرش خواهد بود؛ نظام پدرش که جز در نام و میراثی خاص در خصوص دفاع از مقاومت اشتراکی با نظام قدیم نخواهد داشت.

این مسئول بلندپایه به الاخبار گفت: حزب بعث به پایان خود خواهد رسید. از بین خواهد رفت. بشار اسد حزبی جدید برای خود تاسیس خواهد کرد که با آرمان‌هایش همخوان است و قادر است جوانان را جذب کند و آرا و آرزوهای آنان را پاسخ بدهد.

* تکذیب معامله‌ منطقه‌ای؛ ایران کاملاً مخالف است

همین منبع با رد شایعات درباره معامله منطقه‌ای که در آن آمریکا اشغال عراق را ادامه بدهد و بشار اسد نیز در قدرت سوریه باقی بماند،‌ رد کرد و گفت: ایران با این معامله موافقت نکرد. هیچ کس این آمادگی را ندارد که چنین هدیه‌ای به آمریکا بدهد . . . البته به‌عکس؛ درگیر بودن آمریکا در عراق به سود نظام اسد است برای همین جبهه عراق به سود سوریه تقویت شد. در بغداد همه برای حمایت از سوریه و بشار اسد به توافق رسیدند.

* مذاکرات جدی ترکیه با ایران درباره عادی شدن مناسبات آنکارا با دمشق؛

این منبع به الاخبار گفت: ترکیه دوباره به سوی سوریه حرکت خواهد کرد. برخی کشورهای اروپایی و در رأس آن فرانسه نیز با ترکیه همراه خواهند بود تا صفحه‌ای جدید در مناسبات با سوریه باز کنند. اما زمان آن از سه تا شش ماه آینده خواهد بود.

الاخبار افزود: منابع نزدیک به مراکز تصمیم‌گیری در تهران نیز اعلام کردند که: «ترک‌ها وارد گفت‌وگویی جدی با ایران شده‌اند تا مناسبات طبیعی آنان با بشار اسد به حال عادی بازگردد. توافقی برای عادی شدن مناسبات حاصل شده است. ترک‌ها می‌خواستند انتخابات را با وجود فشار آمریکا و اسرائیل پشت سر بگذارند . . . ترک‌ها پس از مواضعی که عراق و ایران در قبال آن اتخاذ کردند، با همان واقع‌گرایی که از سوریه دور شدند، با همان واقع‌گرایی به سوریه نزدیک خواهند شد. داود اوغلو به‌زودی به دمشق می‌رود. ترکیه نمی‌تواند در عین حال باب رویارویی با سوریه و عراق و ایران را باز کند.

( ۲ )

نظر شما :