نظر «میقاتی» درباره دادگاه حریری

۱۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۴۲۶۲ سرخط اخبار
نخست وزیر لبنان با اشاره به اینکه امور کشور خوب است و به شکل طبیعی ادامه خواهد یافت،گفت: مسؤولیت پیگیری اقدامات دادگاه حریری و کیفرخواست آن بر عهده دولت نیست.

به گزارش ایرنا از بیروت، نجیب میقاتی در گفتگو با روزنامه لبنانی 'السفیر' که امروز جمعه منتشر شده، گفت: من مطمئن هستم که هیچ فتنه ای لبنان را به خاطر صدور کیفرخواست دادگاه حریری تهدید نخواهد کرد.

میقاتی افزود: ما نمی خواهیم به خاطر صدور کیفرخواستی که به دست ما نیست، در کشور بحران آفرینی کنیم و دولت لبنان نیز کار خود را ادامه می دهد و در انتظار کسب رأی اعتماد از پارلمان است.

نخست وزیر لبنان همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از صدور کیفرخواست دادگاه حریری گفت: صدور کیفرخواست به معنای اثبات جنایت یا اتهام نیست بلکه هر متهمی تا ثابت شدن جرم با دلایل عقلی و دندان شکن، بی گناه است.

وی افزود: دولت جدید لبنان که در حال حاضر اولین گام خود را در راستای مسؤولیت پذیری برمی دارد،تأکید می کند که تمامی مراحل صدور کیفرخواست را پیگیری کرده و اقدامات لازم برای متبلور ساختن وحدت ملی و محافظت از کشور را انجام خواهد داد.

میقاتی با فراخواندن همگان به دقت و تیزبینی در کارها با توجه به تهدیدات موجود علیه لبنان تأکید کرد: ما از تحولات جدید سربلند خارج خواهیم شد و مطمئن هستیم که آینده را با هم خواهیم ساخت و با حفظ وحدت خود به کسانی که برای ایجاد تفرقه در میان لبنانی ها به کیفرخواست دلخوش کردند، خواهیم گفت که شما سخت در اشتباه هستید.

هیات دولت لبنان در پایان جلسه پنجشنبه تصویب کرد که احترام گذاشتن به دادگاه رفیق حریری مشروط به عدم سیاسی کاری و انتقام گیری این دادگاه و ضرر نرساندن حکم صادره به وحدت و ثبات لبنان باشد.

این اقدام دولت لبنان درحالی صورت گرفت که همزمان با جلسه هیات دولت، هیات سه نفره از دادگاه بین المللی بررسی ترور رفیق حریری (نخست وزیر اسبق لبنان) نسخه ای از کیفرخواست این دادگاه شامل حکم بازداشت چهار لبنانی را به قاضی 'سعید میرزا' دادستان کل لبنان تحویل دادند.

از سوی دیگر 'سعد حریری' نخست وزیر برکنار شده لبنان که در پاریس به سر می برد و احتمال بازگشت وی به بیروت وجود دارد در بیانیه ای با اشاره به اینکه هیچ کس حق فرار از مسئولیت خود را ندارد،گفت: بر دولت جدید واجب است که با دادگاه حریری همکاری کند و متهمان را تحویل دهد.
رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، در سال 2005میلادی ( 1384 ) براثر انفجار یک بمب بسیار قوی در مسیر خودروی حامل وی در شهر بیروت کشته شد.

نظر شما :