اجلاس وزرای راه و ترابری اکو در ترکمنستان

۰۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۴۱۶۸ سرخط اخبار
 هشتمین اجلاس وزرای راه و ترابری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی "اکو " فردا سه شنبه در عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، "علی نیکزاد " در نخستین سفر خارجی خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران ، فردا سه شنبه به منظور شرکت در هشتمین اجلاس وزراری راه و ترابری کشورهای عضو اکو به کشور ترکمنستان سفر می‌کند.

"ناصر آقاجانی " معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، ضمن اعلام این خبر افزود: حضور در اجلاس وزرای راه کشورهای عضو اکو و انجام ملاقات و مذاکرات 2 جانبه و چند جانبه در حاشیه اجلاس مذکور از مهمترین اهداف سفر 2 روزه نیکزاد به عشق‌آباد خواهد بود.

وی تصریح کرد، بازدید از محل اجرای خط راه آهن ایران- ترکمنستان – قزاقستان در خاک ترکمنستان در منطقه "برکت " در استان بالکان که قسمت "برکت – اترک " این خط آهن را شرکت ایرانی "پارس انرژی " در دست اجرا دارد، از دیگر برنامه های سفر نیکزاد به ترکمنستان اعلام شده است.

سازمان همکاری‌های اقتصادی – اکو - روز 28 خرداد 1369 طی پیمانی که میان وزیران امور خارجه ایران و ترکیه و پاکستان در شهر ازمیر ترکیه به امضا رسید، تأسیس شد.

این سازمان در حقیقت شکل تغییر یافته پیمان (آر. سی. دی) است که در 30 تیر 1343 در شهر استانبول ترکیه میان سران 3 کشور ایران، ترکیه، و پاکستان به امضا رسیده بود.

هدف از این تغییر ماهوی، وسیع‌تر کردن دامنه همکاری‌ها و افزایش تعداد اعضای این سازمان بود.

به همین دلیل در پی عضویت کشورهای مسلمان تازه استقلال یافته شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان و همچنین افغانستان در اکو، فعالیت این سازمان گسترش یافت و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت بسیاری برخوردار شد.

از طرفی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با پنج کشور دیگر عضو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیایی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.


نظر شما :