اسرائیلی‌ها از فروش هلی‌کوپتر به ایران مبرا شدند

۰۶ تیر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۴۱۳۸ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: در حالی که کابینه دولت نتانیاهو به تازگی افزایش تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده است، وزارت دفاع اسرائیل مقامات این کشور را از اتهامات وارده در خصوص فروش هلی کوپتر به ایران مبری کرد.

به گزارش اورشلیم پست، مقامات اسرائیل در فروش هلی‌کوپتر‌هایی که زمانی توسط نیروی هوایی اسرائیل استفاده می‌شدند، مرتکب خطا نشده‌اند زیرا یک تاجر اسپانیایی آنها را به ایران فروخته است.

ماه گذشته وزارت دفاع در جریان پرونده‌ای قرار گرفت که طی آن پلیس اسپانیا گروهی از تاجران که قصد فروش هلی کوپتر به ایران داشتند را دستگیر کرده بود. به گفته پلیس این هلی کوپتر‌های آمریکایی قبلا به اسرائیل تعلق داشته‌اند.

بنا بر گزاری خبرگزاری‌های محلی اسپانیا در جریان این اقدام پلیس، 5 تاجر اسپانیایی و 3 ایرانی بازداشت شده و تعدادی هلی کوپتر نظامی نیز توقیف شده است.

گفته می شود که اسرائیل در سال‌های 1990 از این هلی کوپتر‌ها استفاده می کرده است. به گزارش وزارت دفاع اسرائیل این 16 هلی کوپتر در مارس 2005 به یک شرکت سوئدی فروخته شده اند و از آنجایی که این هلی‌کوپتر‌ها منشاء آمریکایی داشته‌اند از پنتاگون برای فروش آنها مجوز‌های لازم دریافت شده است. همچنین اسرائیل در زمان عقد قرار داد فروش از شرکت خریدار فرم‌هایی دریافت کرده است که در آن شرکت خریدار متعهد شده این هلی کوپتر ها را به کشور‌هایی نظیر ایران نفروشد.

به گزارش اورشلیم پست، این شرکت سوئدی در آگوست 2006 ، 6 فروند از این هلی کوپتر ها را به یک شرکت اسپانیایی فروخته است. در سال 2008 نیز بار دیگر با مجوز آمریکا 6 فروند هلی کوپتر دیگر به این شرکت اسپانیایی تحویل داده شده است.

این در حالی است که قرار داد اسرائیل با شرکت سوئدی به دنبال عدم پایندی این شرکت به تعهدات خود در روند پرداخت‌ها چندی پیش لغو شده بود و وزارت دفاع با اشاره به این موضوع تاکید کرده است که مقامات اسرائیلی مرتکب اشتباه نشده اند.

با این حال در بیانیه وزارت دفاع آمده است که اسرائیل به همکاری خود با پلیس اسپانیا ادامه می‌دهد هر چند که برای همه قرارداد‌ها از آمریکا و پنتاگون مجوز‌های لازم را دریافت کرده است. این اخبار در حالی منتشر می‌شود که اخیرا موضو فروش تانکر نفتی به ایران توسط شرکت برادران افر اسرائیل نیز سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخته بود. ایران این ادعا را رد کرده و برادران افر نیز مدعی است آنگونه که وزارت امور خارجه آمریکا ادعا می کند ، قانون شکنی نکرده است.


نظر شما :