سینوپک به جای یادآوران در آلبرتا

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۴۱۱۰ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: سینوپک، شرکت ملی نفت چین که همچنان پروژه توسعه میدان‌ نفتی ایران را در حال تعلیق نگاهداشته است اینک به بهره‌برداری از میدان نفتی آلبرتا در کانادا چشم دوخته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت قراردادی 5/5 میلیارد دلاری برای احداث یک خط لوله از این میدان به مقصد بریتیش کلومبیا منعقد کرده که یک شرکت بزرگ نفتی دیگر در چین و همچنین بزرگترین بانک‌های چینی سینوپک را در این راه همراهی خواهند کرد.

این در حالی است که به دنبال فشار آمریکا سینوپک همچنان از اجرای تعهدات خود در مورد پروژه میدان نفتی یادآوران سر باز می‌زند و بانک‌های این کشور نیز برای قطع رابطه با ایران تحت فشار قرار دارند. 

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس میدان نفتی آلبرتا مقادیر عظیمی از نفت را در خود جای داده است و آمریکا بر این باور است که این میدان نفتی بهترین گزینه برای تامین نفت جهان در آینده خواهد بود.

این در حالی است که اخیرا روابط آمریکا و آژانس بین المللی انرژی با کارتل نفتی اوپک رو به وخامت گذاشته و کشور‌های مصرف کننده که در راس آنها آمریکا قرار دارد اعلام کرده‌اند که با آزادسازی 60 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت به کاهش قیمت‌ها و تامین نیاز بازار کمک می‌کنند.

اقدامی که با توجه به مخالفت ایران با افزایش سقف تولیدات اوپک، هشداری برای اعضای این کارتل نفتی به شمار می‌رود. تحلیلگران تاکید دارند که با توجه به افزایش فشار‌ها بر چین برای محدود ساختن روابط خود با ایران در بخش انرژی، این کشور به دنبال تنوع طلبی در منابع برای تامین نفت مورد نیاز خود است.


نظر شما :