هشدار اوپک به آژانس بین المللی انرژی

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۴۰۹۳ سرخط اخبار
 برخی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت هشدار دادند که در واکنش به اقدام آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر عرضه 60 میلیون بشکه نفت به بازار که باعث کاهش شدید قیمت شده ممکن است اقدامات تلافی جویانه‌ای انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آژانس بین المللی انرژی(IEA) که نماینده 28 کشور صنعتی مصرف کننده نفت است، روز پنجشنبه اعلام کرد درباره طرح عرضه نفت از ذخایر خود با تولیدکنندگان بزرگ از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و مصرف کنندگان عمده نظیر چین مشورت کرده است و این کار را برای کمک به احیای اقتصاد جهانی و جبران کمبود ناشی از قطع تولید در لیبی انجام می‌دهد.

اعلام این خبر از سوی IEA باعث کاهش 7.15 درصدی بهای نفت برنت دریای شمال در هفته اخیر و موجب رسیدن بهای نفت برنت به پایین‌ترین رقم از ماه فوریه تاکنون شده است.

اما برخی از اعضای اوپک فورا به طور متحد اقدام IEA را محکوم کردند و این احتمال را مطرح کردند که تولید کنندگان ممکن است اقدامات متقابلی برای سرپا نگه داشتن قیمت نفت انجام دهند.

یکی از نمایندگان اوپک در واکنش به طرح IEA گفت: اگر ما شاهد عرضه بیش از تقاضا یا سقوط قیمت‌ها باشیم، اوپک نشست اضظراری برای اصلاح این موضوع انجام خواهد داد.

یکی از مقامات اوپک از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به پایگاه خبری داو جونز گفت: این کار غیرمنتظره و غیرقابل توجیه است. آژانس بین المللی انرژی بطور یک جانبه عمل کرده و ما نیازی به عرضه ذخایر اضطراری نمی‌بینیم.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، نماینده یکی دیگر از کشورهای عضو اوپک گفت: ما تاثیر کاهش قیمتها را احساس خواهیم کرد. این کار باعث ایجاد تعصب بیشتری در بین تولیدکنندگان خواهد شد.

اقدام روز پنجشنبه IEA ممکن است باعث به خطر افتادن توافق بین عربستان و این آژانس مبنی بر مشورت با یکدیگر درباره دخالت در عرضه نفت برای اجتناب از عرضه بیش از تقاضا شود

جان هال یک تحلیلگر مستقل در زمینه نفت گفت: این یک اقدام علیه اوپک است نه عربستان سعودی. اما این کار ممکن است باعث ایجاد اختلاف عربستان و IEA شود.

هری چیلینگوریان یک تحلیلگر دیگر نفتی خاطرنشان کرد: اقدام IEA می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد اگر باعث عصبانیت تولیدکنندگان شود. تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ممکن وضعیت بدی پیدا کند زیرا عربستان شروع به افزایش تولید خود کرده و پاسخی ضعیفی دریافت کرده است.


نظر شما :