دیدارهای دیپلماتیک دیروز صالحی

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۴۰۹۰ سرخط اخبار

تعدادی از مقامات شرکت کننده در اجلاس بین المللی مبارزه جهانی با تروریسم شنبه شب به طور جداگانه با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و پیرامون این اجلاس و روابط دو جانبه و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش مهر ، علی اکبر صالحی در دیدار با وزیر دفاع مالی با وی، ضمن اشاره به اجلاس بین المللی مبارزه با تروریزم اظهار داشت : پدیده شوم تروریزم تمام جهان را در برگرفته و لذا برای مبارزه با این پدیده شوم ضروری است تمامی جامعه جهانی بپاخیزند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود : امید است در نتیجه این اجلاس و استمرار آن چهره منافقانه کسانی که زمینه ساز و موجد تروریزم بوده و از سوی دیگر به دروغ پرچم مبارزه با تروریزم را در دست می گیرند بر ملا شود.

صالحی سپس با اشاره به روابط خوب تهران – باماکو تصریح کرد : باید تلاش نمائیم این روابط را هر چه بیشتر عمیق تر و گشترده تر نمائیم .

وزیر دفاع مالی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران اظهار داشت: که این اجلاس فرصت خوبی برای طرح موضوع مبارزه با تروریزم است که مورد علاقه بسیاری از کشورها است .

وی افزود : کشور مالی خود درگیر پدیده شوم تروریزم است و لذا ما پییگیر مبارزه با تروریزم هستیم .

وزیر دفاع مالی با تاکید بر علاقه مندی کشورش برای تحکیم هرچه بیشتر پایه های روابط دوکشور ، از اهتمام جمهوری اسلامی ایران به مناسبات و همکاریهای فی مابین تقدیر کرد.

دیدار مشاور رئیس جمهور الجزایر

صالحی همچنین طی دیدار جداگانه با محمد کمال مشاور رئیس جمهور الجزایر به دوستی ، علاقه و جایگاه خاص ملت الجزایر در ایران به عنوان ملتی بزرگ ، مقاوم و مستقل اشاره کرد.

مشاور رئیس جمهور الجزایر نیز در این ملاقات به سابقه درخشان ایران با یک تمدن بزرگ و انقلاب عظیم اشاره کرد وگفت : اینک نیز ایران در صدر تحولات و فعالیتهای جهانی قرار دارد.

وی افزود : مشترکات زیادی دوکشور را به یکدیگر نزدیک کرده است در این دیدار همچنین دو طرف پیرامون آخرین تحولات شمال آفریقا رایزنی و تبادل نظر کردند و طرف الجزایری به تشریح آخرین تحولات این منطقه پرداخت.

صالحی در دیداری دیگر با تا حا ما مشاور رئیس جمهور گینه بی سائو با تاکید بر اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی دیر پا و عیمق است ابراز امیدواری کرد روابط خوب ایران و گینه بی سائو بیش از پیش عمیق تر شوند.

وی با اشاره به اجلا س جاری اظهارداشت : جامعه جهانی باید با پدیده شوم تروریزم مقابله کند تا با توجه به تحولات جهانی زمینه وسیعتری برای فعالیت و اعمال تروریستی فراهم نشود.

مشاور رئیس جمهور گینه بی سائو  نیز در این ملاقات اظهار داشت: امید واریم اجلاس جاری امکاناتی را فراهم آورد که بر اساس آن بتوانیم راهها و چگونگی کاهش اثرات منفی تروریزم را در جامعه جهانی شاهد باشیم.

تا حا ما با اشاره به تصویب ایجاد دبیر خانه این اجلاس در ایران آمادگی کشورش را برای مشارکت فعال در فعالیتهای آتی کنفرانس اعلام کرد .

وی در ادامه با تاکید بر علاقه مندی کشورش برای ارتقاء مناسبات همه جانبه دوکشور تصریح کرد : اراده و خواست ما پیشبرد و اجرای تفاهمات دوکشور و استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه های بهداشتی ، پزشکی ، دارویی ، کشاورزی و جاده سازی است.

دیدار معاون وزیر خارجه سیرالئون

صالحی طی دیدار جداگانه با خانم ابون جو سو معاون  وزیر امور خارجه سیرالئون با وی ، کنفرانس بین المللی مبارزه جهانی با تروریزم را یک  اجلاس استثنایی در منطقه ای در گیر با تروریزم توصیف کرد.

وی افزود : متاسفانه این پدیده در غرب تولید و مورد حمایت قرار می گیرد لیکن مشکلات آن برای شرق است .

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاریها با سیرالئون اعلام کرد.

معاون وزیر امور خارجه سیرالئون نیز در این دیدار اظهار داشت : ابتکار جالب جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این اجلاس یک آغاز برای کاری بزرگ و مهم است.

وی در ادامه با تشریح آخرین وضعیت کشورش پس از پایان جنگ و درگیری در این کشور و آغاز دوران بازسازی و روند سیاسی، از اهتمام جمهوری اسلامی ایران نسبت به روابط کشورهای آفریقایی تشکر کرد و علاقه مندی کشورش را برای استفاده از تجربیات کشورمان در امور عمرانی ، پزشکی ، بهداشتی و دارو اعلام کرد.

صالحی همچنین در دیدار جداگانه عثمان کیینگی معاون وزیر امور خارجه اوگاندا، به ظرفیتهای فراوان دو کشور برای همکاری اشاره کرد وگفت: ضروریست روابط و همکاریهای فیمابین هرچه بیشتر نزدیک شود.

معاون وزیر امور خارجه اوگاندا نیز با اشاره به روابط خوب تهران – کامپالا خواستار تبادل تجربیات و دانش فنی طرفین در حوزه کشاورزی شد.

وی برگزاری اجلاس بین المللی مبارزه جهانی با تروریزم را ستود و ابراز اطمینان کرد که در نتیجه آن ایده ها ی جدیدی برای مبارزه با تروریزم حاصل شود.

در این دیدار ضرورت فعالتر کردن بخشهای خصوصی در همکاریهای فیمابین مورد تاکید قرار گرفت.

دیدار وزیر دولت زیمبابوه

صالحی طی دیداری جداگانه  با وزیر دولت زیمبابوه اظهار داشت: باید با پدیده تروریزم جنگید و افشا کرد که ریشه های تروریزم چیست و چه کسانی با تظاهر به مبارزه با تروریزم خود به حمایت از آن می پردازند وی افزود : امید است اجلاس جاری آغاز روندی باشد که تا رسیدن به یک نتیجه نهایی در آینده ادامه یابد.

صالحی همچنین با اشاره به روابط خوب تهران – حراره تسهیل زمینه ها برای فعالتر کردن طرحها و پروژه های فیمابین خاطر نشان ساخت .

وزیر دولت زیمبابوه  نیز اظهار داشت بی شک اجلاس جاری اثرات مثبتی به دنبال خواهد داشت.

موتسا همچنین خواستار ارتقاء سطح روابط دوکشور و تسریع در اجرای توافقات دو کشور شد.


نظر شما :