خطیبی: تصمیم آژانس سیاسی است

۰۴ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۴۰۷۶ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: هر چند هیچ گاه بازار نفت از فضای سیاست جدا نبوده است اما با اقدام تهران مبنی بر مخالفت با درخواست برخی اعضای اوپک برای افزایش سقف تولید نفت، نفوذ سیاست بر کالای استراتژیکی همچون نفت روشن‌تر شده است.

جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر کارتل نفتی اوپک مانع از آن شد که عربستان و متحدانش تولید اوپک را افزایش دهند. مقامات نفتی ایران تاکید داشتند که به اندازه کافی نفت در بازار وجود دارد. اما عربستان به طور یکجانبه سطح تولید خود را افزایش داد و آژانس بین المللی انرژی نیز از آزادسازی 60 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک کشور‌های مصرف کننده خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک ضمن محکوم کردن این اقدام، تصمیم کشور‌های مصرف کننده را تحرکی سیاسی در بازار نفت توصیف کرد که تاثیری قابل توجه بر بهای نفت نخواهد داشت.

این در حالی است که کارشناسان پیش بینی کرده‌اند این اقدام آژانس بین المللی انرژی در تداوم بخشیدن به سیر نزولی قیمت‌ها موثر خواهد بود.  اظهارات خطیبی در خصوص تصمیم سیاسی آژانس در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی پیش تر از انگیزه سیاسی عربستان برای افزایش تولید اوپک خبر داده بود.

مقامات ایرانی پیش از نشست اوپک تاکید داشتند که عربستان برای جامعه عمل پوشاندن درخواست‌ آمریکا موضوع افزایش تولید را دنبال می‌کند. به گزارش رویترز خطیبی بار دیگر به کافی بودن منابع نفت  و توازن در بازار اشاره کرده و اقدام آمریکا و متحدانش را مانوری سیاسی توصیف کرده است.

نظر شما :