هند بدهکار، خواستار اعمال تحریم‌ها علیه ایران شد

۰۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۴۰۵۲ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: درحالی که روز به روز به میزان بدهی 2 میلیارد دلاری هند به ایران بابت خرید نفت افزوده می‌شود، نماینده دائم هند در سازمان ملل درخواست اعمال کامل تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرد.

با وجود گذشت بیش از 7 ماه از پا پس کشیدن بانک‌های خارجی از انجام خدمات بانکی بابت انتقال وجه خرید نفت از ایران توسط هند، صادرات نفتی ایران به این کشور همچنان ادامه دارد و رایزنی‌های طرف ایرانی برای تعریف مکانیسمی به منظور دریافت پول نفت از هند تا کنون به جایی نرسیده است.

 در واقع طرف هندی تمامی گزینه های پیشنهادی ایران از جمله پرداخت با وجه ‌های رایج دیگر غیر از دلار را در تعلیق نگاه داشته است و در مقابل دهلی نو نیز هیچ پیشنهادی را برای پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران ارائه نداده است. هرچند مقامات تهران اعلام کرده‌اند که مذاکرات در این زمینه با طرف هندی ادامه خواهد داشت اما شماری از تحلیلگران غربی پیش بینی می‌کنند که با توجه به فشار روزافزون بر بانک‌های خارجی، دستیابی به مکانیسمی برای نقل و انتقال پول نفت به ایران بسیار دشوار خواهد بود. به هر ترتیب در چنین شرایطی صادرات نفت ایران به هند همچنان ادامه دارد و این در حالی است که دهلی نو در کنار آمریکا و متحدانش برای افزایش فشار‌ها بر این قرار گرفته است. دهلی نو که اخیرا روند مذاکرات در خصوص خط لوله گاز ایران – پاکستان – هند را به بهانه نگرانی‌های امنیتی رها کرده ، مدعی شد که باید همه کشور‌ها از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران پیروی کنند. سینگ پوری سفیر هند در سازمان ملل که کشورش از اعضای غیر دائم این سازمان محسوب می‌شود ضمن تاکید بر یافتن راهکاری صلح آمیز برای بحران هسته‌ای ایران از همه طرف‌ها خواست تا قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را به طور کامل اجرا کنند.

 وی همچنین از ایران خواست به منظور اعتماد سازی به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هند نیز مانند دیگر مشتریان نفتی ایران از سوی آمریکا و متحدانش برای قطع روابط با جمهوری اسلامی تحت فشار قرار دارد.

 آمریکا می‌کوشد تا ضمن افزایش فشار از طریق ارائه مشوق‌هایی مانند نفت عربستان، تمایل این کشور‌ها برای همکاری با ایران را کاهش دهد.


نظر شما :