تغییر مهره‌های اوباما در افغانستان

۰۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۳۹۹۵ سرخط اخبار
 اعلام تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای خارج شدن نیروهای این کشور از افغانستان با خروج و جابجایی برخی مقامات با تجربه کاخ سفید در مدیریت سیاسی و میدانی جنگ افغانستان همراه شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا که برای چهار و نیم سال مسئولیت جنگ های عراق و افغانستان را بر عهده داشت، قرار است ظرف چند روز آینده از سمت خود کناره گیری کند.

دو ژنرال ارشد آمریکایی (دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی- ناتو در افغانستان و دیوید رودریگز) نیز قرار است اوایل ماه ژوئیه (تیر) از سمت خود کناره گیری کنند.

همچنین در ماه ژوئیه، کارل ایکنبری سفیر آمریکا در افغانستان از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

قرار است، گروهی دیگر از نظامیان و غیرنظامیان، جانشین این مقامات آمریکایی شوند، اما این تغییرات در تیم امنیتی و نظامی باراک اوباما به معنای مسیر جدید سیاست واشنگتن در قبال افغانستان نیست.

خروج این مقامات از دایره کار با اعلام تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای چگونگی خروج نظامیان این کشور از افغانستان همزمان شده است.

براساس توافق به عمل آمده، قرار است روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ماه ژوئیه آغاز شود، این در حالی است که موضوع چگونگی خروج این نظامیان طی هفته های اخیر، باعث گمانه زنی های مختلف در مورد فعالیت نیروهای آمریکایی در افغانستان شده است.

اوباما دسامبر 2009 زمانی که طرح افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان را اعلام کرد، وعده داد روند خروج نیروها از ژوئیه 2011 آغاز شود.

همچنین ترک همکاری این چند مقام ارشد آمریکایی در حالی انجام می شود که براساس توافق دولت افغانستان و ناتو، قرار است تا پایان سال 2014 تمامی مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان واگذار شود، بنا بر این تا آن زمان، تمامی نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان خارج خواهند شد.

گیتس که پیشتر خبر کناره گیری اش از سمت وزیر دفاع آمریکا را اعلام کرده، اخیرا نسبت به کاهش سریع نیروهای خارجی از افغانستان هشدار داده بود.

در عین حال، دولت اوباما می داند که مردم آمریکا از جنگ افغانستان خسته شده اند و اعلام طرح خروج گسترده نظامیان از این کشور، می تواند به رییس جمهوری آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 کمک کند.

'لئون پانه تا' مدیر کنونی سازمان سیا که قرار است جانشین گیتس در وزارت دفاع شود، از دیدگاه خود در مورد جنگ افغانستان در رسانه ها و میان مردم زیاد سخن نگفته است.

از سوی دیگر، ژنرال دیوید پترائوس نیز قرار است، جانشین پانه تا در سازمان سیا شود و هر دو نیز باید برای آغاز فعالیت جدید در سنا تایید شوند.

'استفن بیدل' تحلیلگر امور دفاعی در شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه گفت: گیتس، پترائوس و دریاسالار مایک مولن، در میان مقامات دولتی اوباما قرار دارند که حامی نگرش تمرکز بر نیروها هستند. کناره گیری این مقامات از سمت های کنونی، می تواند تغییراتی در توصیه‌های دست اندرکاران به اوباما در مورد جنگ افغانستان ایجاد کند و با حضور مقامات جدید، ممکن است تغییراتی در نگرش شیوه امور جنگی آمریکا در این جنگ ایجاد شود.

آسوشیتدپرس نوشت: از سوی دیگر، گفته می شود قرار است ژنرال جان آر الن به جای ژنرال دیوید پترائوس، فرماندهی نیروهای ناتو را در افغانستان بر عهده گیرد. وی تاکنون در این کشور فعالیت نکرده است، اما اطلاعات گسترده ای در مورد جنگ افغانستان دارد، زیرا تقریبا سه سال به عنوان معاون رییس فرماندهی مرکزی آمریکا فعالیت کرده است.


نظر شما :