نامه ویژه آنکارا به دمشق

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۳۹۵۹ سرخط اخبار
 یکی از کانال‌های تلویزیونی منطقه از نامه دولت آنکارا به بشار اسد خبر داد که طی یکی دو روز آینده توسط یک نماینده ویژه به دمشق ارسال خواهد شد.

به گزارش فارس، تلویزیون العربیه در گزارشی مدعی شد دولت آنکارا از بشار اسد رئیس جمهور سوریه می‌خواهد تا برادرش ماهر اسد را ‌تحویل این کشور دهد.

بنا به ادعای العربیه، دولت آنکارا با ارسال نامه‌ای به دمشق از بشار اسد می خواهد تا برادرش ماهر اسد که بر اساس این ادعا فردی خشونت طلب خوانده شد، را در ازای تضمین مصونیت قضایی وی به ترکیه تحویل دهد.

بر اساس این ادعا، پناهجویان سوری بیش از بشار اسد از برادرش ماهر اسد هراس دارند، چونکه ماهر اسد هرگونه مخالفت و تظاهرات را به خونبارترین شکل ممکن سرکوب می‌کند.

پیش از این نیز برخی محافل این مسئله را مطرح کردند که اگر بشار اسد برادرش را تحویل دهد، می تواند به ناآرامی‌ها در کشورش خاتمه دهد و حتی ادعا شد که ترکیه در همین راستا به دولت دمشق توصیه‌هایی کرده است.

به عقیده کارشناس مسائل سیاسی آنکارا در ظاهر تلاش کرده خود را حامی سوریه نشان دهد ولی عملا مجری سیاست‌های خطرناک آمریکا و اسرائیل علیه سوریه شده است. دولت ترکیه تلاش کرده است که خود را در همکاری و هم‌پیمانی جدید با آمریکا مطرح بکند و از تنگناها و محدودیت‌هایی که آمریکا در تحولات منطقه با آن روبه‌روست، استفاده بیشتری ببرد.

العربیه همچنین مدعی شد که نامه دولت آنکارا به بشار اسد طی یکی دو روز آینده توسط یک نماینده ویژه به دمشق ارسال می شود و در این نامه از بشار اسد خواسته شده تا اجازه برگزاری تظاهرات را داده، آزادی بیان را گسترش داده و ممنوعیت احزاب سیاسی را لغو کرده و به مجازات‌های اعضای اخوان المسلمون پایان دهد.

در این نامه همچنین آمده است که در صورت انجام اصلاحات، بشار اسد می تواند کماکان در موضع رهبری سوریه باقی بماند، ولی اکثریت مصمم مردم سوریه تاب تحمل باقی ماندن ماهر اسد در مسند فرماندهی ارتش را ندارند و دولت دمشق باید تمامی مناصب وی را سلب کند و در این صورت به وی مصونیت قضایی داده شده و احتمال دارد که یکی از کشورهای اروپایی به وی پناهندگی اعطا کند.

این در حالی است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سخنرانی دیروز خود با تأکید بر اصلاحات فراگیر و گفت‌وگوی ملی گفت: باید بین مطالبات مشروع مردم و خرابکاران فرق قائل شد و برای مقابله با توطئه‌ها باید کشور را از گزند میکروب‌ها و ویروس‌ها حفظ کرد. 


نظر شما :