هیکل: اعراب به جای ایران در فکر اسرائیل باشند

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۳۹۲۰ سرخط اخبار
 نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس مصری با رد ادعای برخی از کشورهای عربی مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی بحرین گفت: جهان عرب به جای ایران باید در اندیشه شیطان بزرگ "اسرائیل " در قلب منطقه باشد.

به گزارش فارس، محمد حسنین هیکل، نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته مصر در گفت‌وگویی مشروح با شبکه الجزیره به تبیین آخرین دیدگاه‌های خود در برابر انقلاب مصر و انقلاب‌های عربی و تغییر و تحولات جاری در جهان عرب پرداخت.

*راه پرپیچ و خم پیش روی انقلاب مصر

وی در ابتدای سخن با اشاره به انقلاب مصر و اینکه تاکنون موفق نشده، اهداف مورد نظر انقلاب را به دلیل نبود برنامه و بینش درست محقق نماید و از این حیث راه بسیار سخت و پر پیچ و خمی پیش‌روی این انقلاب قرار دارد تا بتواند، اهداف خود را محق کند، پرده از آخرین دیدارش با حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر برداشت که "6 ساعت " بطول انجامید و طی این دیدار مبارک "از نگرانی‌های خود برای هیکل گفته بود؛ این که اعتقاد داشت، معارضان و مخالفان از جمله احزاب و روزنامه‌های معارض به شدت در مصر پای گرفته‌اند و او قصد دارد، قدرت را به نظامیان بسپارد ".

*تاکید بر تشکیل هیئتی برای محاکمه دیکتاتورها و مقامات سابق

وی همچنین نگاهی به محاکمه دیکتاتورهای دو کشور مصر و تونس دارد و در این‌باره بر لزوم تشکیل هیئتی تاکید کرد که وظیفه اصلی آن باید تحقیق در قضایای فساد باشد.

*مشکل انتخابات و قانون اساسی را باید از طریق گفتگو و کارشناسی دقیق حل کرد

درباره انقلاب مصر هیکل با اشاره به انقلاب بزرگ فرانسه که در سال 1848 بوقوع پیوست، گفت: هنگامی‌که انقلاب فرانسه به پیروزی رسید، میان انقلابیون این اختلاف نظر پیش آمد که آیا اقتصاد را بر سیاست ترجیح دهند یا بالعکس؛ درباره انقلاب مصر نیز هم اکنون همین مشکل پیش آمده و هم اکنون اختلاف نظر برسر این است که آیا اول به انتخابات بپردازند یا قانون اساسی جدید را تدوین کنند و بالطبع تمام نظراتی که تا کنون داده شده، نظرات بدون کارشناسی بوده و به همین دلیل به نظر می‌رسد، باید با برگزاری نسشت‌ها و همایش‌های گفت‌وگوی ملی که تمام جریان‌ها و جناح‌ها در آن حضور داشته باشند و با دیدی کارشناسانه و دقیق به این موضوع پرداخت.

* بشار اسد در سوریه با اوضاع پیچیده‌ای روبه روست

این نویسنده برجسته مصر در ارزیابی انقلاب‌های عربی که در برخی از کشورها شاهد آن هستیم و بویژه ناآرامی‌های سوریه و روند اصلاحاتی که بشار اسد، رئیس جمهور این کشور در پیش گرفته است، گفت: انجام هرگونه تغییر و تحولات و اصلاحات در سوریه دشوارتر از دیگر کشورهای منطقه است، چون شرایط اسد در اتخاذ تصمیمات آزاد نیست و مجبور است، برخی ملاحظات را همواره در نظر داشته باشد و همین موضوع موجب پیچیدگی اوضاع در سوریه می‌شود. علاوه بر آن در سوریه ما با یک خانواده یا خاندان حاکم مواجه نیستیم بسان آنچه که در مصر یا تونس با آن مواجه بودیم،‌ در سوریه بحث برسر علویان و حزب حاکم است که اختلافات دیرینه‌ای با هم دارند.

*باید شکاف استراتژیک عراق تا سوریه را پر کرد

هیکل با ابزار نگرانی از شکافی که از عراق تا سوریه ملاحظه می‌شود، گفت: این شکاف و خلاء در آینده نه چندان دور موجب بروز شکاف استراتژیک بسیار مهم در جهان عرب می‌شود، بویژه سوریه که از جمله کشورهای مهم واقع بر سواحل دریای مدیترانه است که هرگونه تغییر و تحول در آن بازتابی انکار ناپذیر بر منطقه خواهد گذاشت.

* اصلاحات به شرط تامل و برنامه‌ریزی

حسنین هیکل با اشاره به این که انجام اصلاحات و تغییر و تحول در جهان عرب امری الزامی و انکارناپذیر است، تاکید کرد: زمانی این اصلاحات مفید و پاسخگوست که با برنامه‌ریزی و تامل صورت گرفته باشد.

* بزرگترین مشکل جهان عرب نادیده گرفتن اسرائیل است

شنیدن دیدگاه‌های این نویسنده برجسته جهان عرب درباره رژیم صهیونیستی نیز قابل تامل بود،‌ وی می گوید: یکی از بزرگترین مشکلاتی که جهان عرب با آن درگیر است،‌ این که هیچ‌گاه از خود سوال نکرده رژیم صهیونیستی در برابر بحران‌های جهان عرب چه می‌کند و همواره اقدامات این رژیم را نادیده گرفته و از آن به راحتی گذشته است.

* اسرائیل از شکاف‌های بوجود آمده توسط اعراب به داخل آنها نفوذ کرده است

هیکل که نمی‌تواند، دل‌نگرانی‌های خود را از اقدامات رژیم صهیونیستی در برابر انقلاب‌های عربی مخفی نگه‌دارد، می‌گوید: اسرائیل همیشه از شکاف‌هایی درون اعراب نفوذ کرده که خود برای خود بوجود آورده‌اند و برای این که این شکاف‌ها را از بین ببریم باید با آنها برخوردی آگاهانه داشته باشیم .. اسرائیل به خوبی می‌داند که جولان را با مذاکره و گفت‌وگو بازنمی‌گرداند و هنگامی‌که به شهرک‌های خود در آنجا می‌نگرد، بیش از پیش اطمینان می‌یابد که هیچ‌گاه جولان را از طریق مذاکره و گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز به سوریه نخواهد داد.

* انقلاب یمن و بیم از جنگ‌های داخلی

حسنین هیکل درباره انقلاب یمن ابراز نگرانی می‌کند و با اشاره به بافت جغرافیایی و ساختار قبیله‌ای این کشور می‌گوید: شرایط در یمن بسیار پیچیده است، چون انتقال از بافت و شرایط قبیله‌ای به دولت مدنی بسیار سخت است و از این حیث بیم آن می‌رود که اوضاع در یمن به جنگ داخلی گرایش پیدا کند و در این میان امید می‌رود، کشورهای همجوار با دخالت‌های بجا و آگاهانه خود مانع وقوع چنین امری شوند.

* فرجامی سخت در انتظار قذافی و بیم تجزیه لیبی

اما درباره انقلاب لیبی هیکل معتقد است که فرجامی سخت در انتظار قذافی است، چون او به هیچ عنوان نمی‌تواند، از کشور فرار کند و بیم آن می‌رود که بقای او در کشور و ادامه جنگ با نیروهای معارض و ناتو تقسیم کشور و چند تکه شدن آن را درپی داشته باشد.

هیکل با اشاره به دیدارهای مکررش با قذافی می گوید: او به شدت با انور سادات اختلاف نظر داشت. یکبار به دیدن من در دفتر الاهرام آمد و گفت که خبر تعطیلی یکی از کارخانجات مصری را به دلیل کمبود مواد خام خوانده و اماده است،‌ 300 میلیون جینه استرلینگ برای کمک به این کارخانه و راه‌اندازی مجدد آن کمک کند،‌ این موضوع را به سادات اطلاع دادم و از الاهرام راهی خانه سادات شدیم. در آنجا قذافی به سادات گفت که از من گله‌مند است و چون علت را جویا شدم، گفت که چرا در یکی از شماره‌های روزنامه‌تان عکس سعود الفیصل را به این بزرگی چاپ و منتشر کرده‌اید، من توضیح دادم که به اقتضای حرفه خبرنگاریم باید به وظایفم عمل کنم، اما او با دشمن خواندن فیصل و آل سعود، او را به وابستگی به غرب متهم کرد و همین موجب تکدر خاطر سادات شد و به او گفت که فیصل از دوستان بسیار نزدیک من است؛ قذافی به این دوستی خندید و آن را زیر سوال برد و همین موضوع باعث شد تا سادات کمک قذافی را رد کند.

* ملت بحرین مظلوم و مورد ستم واقع شده است

هیکل درباره حوادث جاری در بحرین اعتراف کرد که به ملت مظلوم این کشور ستم روا گشته و دلیل این امر را در این دانست که جهان عرب ترجیح می‌دهد، این جهان بدست صهیونیست‌ها بیافتد تا به دست شیعیان.

* رد ادعای دخالت ایران در امور داخلی بحرین

وی با رد ادعای مداخله ایران در اوضاع داخلی بحرین گفت: متاسفانه تمام توجه رژیم‌های عربی بر ایران متمرکز شده در حالی که توجه نمی‌کنند، شیطان بزرگی به نام اسرائیل در منطقه است.

* انجام اصلاحات فوری و حقیقی در عربستان انکارناپذیر است

این روزنامه‌نگار برجسته مصر درباره تغییر و تحولات جاری در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفت: عربستان سعودی بی‌شک مهمترین کشور عرب حوزه خلیج فارس و مسئولیت انجام اصلاحات اجتماعی و سیاسی فوری و حقیقی بر دوش حاکمان آن قرار دارد.

* عربستان دریافته نمی‌تواند، خود را از تحولات منطقه‌ای دور نگه‌دارد

وی با ابراز نگرانی از روابط این کشورها با یکدیگر که خالی از اختلاف نظر نمی‌باشد، گفت: تا پیش از این عربستان سعودی از طریق طرف سوم و استخدام دیگران منافع خود را در دیگر کشورهای عربی تامین و برای آن مبارزه می‌کرد، اما هم اکنون ملاحظه می‌کنیم این کشور به شکلی مستقیم خود را درگیر تغییر و تحولات جاری در کشورهای همجوار و غیرهمجوار خود کرده و این بدین معناست که عربستان به خوبی دریافته نمی‌تواند از تغییر و تحولات جاری در منطقه خود را به دور نگه‌دارد.

* ملت‌های عربی در برابر توطئه‌ها بیدار باشند

حسنین هیکل با اشاره به این که سراسر منطقه عربی و ملل آن را امید و آرزو فراگرفته ، گفت: تحقق این امید و آرزوها که در دستیابی به آزادی و دموکراسی نمود پیدا می‌کند، بسیار سخت و با خطرات بسیاری مواجه است، چون جهان عرب همواره از جمله مناطق مورد توجه جهانیان و بویژه قدرت‌های بزرگ بوده و از آنجا که ملل عربی خواسته‌ها و چشم داشت‌های بزرگ و بسیاری دارد، بنابراین توجه ویژه‌ای به این منطقه شده و قدرت‌های بزرگ تمام توان خویش را بکار می‌برند تا برای حفظ منافع خود مانع تحقق خواسته های مردمی شوند.

* قدرت‌های بزرگ برای سرکوب مردم به هر ترفندی متوسل می‌شوند

هیکل با بیان این که حفظ منافع غرب و کشورهای بزرگ در منطقه موجب می‌گردد تا این کشورها به هر ترفندی متوسل شوند ، گفت: ملل عرب باید در برابر توطئه‌ها و ترفندهای بکار گرفته شده توسط جهان غرب هوشیار و بیدار باشد چون این کشورها از تمام راهکارها و ترفندها از جمله اقدامات سری و مخفیانه و فشارهای اقتصادی و سیاسی و سرانجام در صورتی که اقتضا کند، از اقدام نظامی برای غلبه بر انقلاب عربی استفاده می‌کنند، به همین دلیل تاکید می‌کند که جهان عرب مرحله بسیار خطرناک و حساسی را سپری می‌کند.

* تثبیت اوضاع در تونس و مصر نیازمند برنامه‌های دقیق و حساب‌ شده‌ است

وی درباره اوضاع پس از انقلاب در مصر و تونس تاکید کرد که باید برای تثبیت اوضاع در این دو کشور برنامه‌های دقیق و حساب‌ شده‌ای برای آینده ترسیم کرد، برنامه‌هایی که نه تنها اشتباهات گذشته را دوباره تکرار نکند،‌ بلکه موجب پیشرفت کشور به سوی آینده‌ای روشن شود؛ بخصوص مصر که نمود یک سوم جهان عرب است و جایگاه بسیار مهمی را در این جهان احراز می‌کند.


( ۱ )

نظر شما :