امریکا در یمن پایگاه سری می‌سازد

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۳۸۸۸ سرخط اخبار
 آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده درصدد ساخت پایگاه هوایی محرمانه در یمن است؛ اقدامی که برخی کارشناسان آن را دارای ماهیت ضدایرانی و حتی به منظور مهار انقلاب‌های منطقه تلقی می‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری "فاکس‌نیوز "، آمریکا به بهانه مقابله با تروریست‌های یمن و آمادگی برای تسلط احتمالی یک جناح ضد آمریکایی در یمن که مانع از تعقیب یکی از فرقه‌های جناح القاعده در این کشور به دست نظامیان آمریکایی می‌شود، در حال ساختن یک پایگاه هوایی سری در منطقه خلیج فارس است.

خبر ساخت این پایگاه هوایی محرمانه سیا در خلیج فارس در شرایطی گزارش می‌شود که فرماندهی عملیات‌های مشترک ویژه، یکی از گروه‌های عالیرتبه ارتش آمریکا، و سیا با حمایت‌های جاسوسی خود در حال مدیریت تلاش‌ها برای مقابل با القاعده در یمن هستند.

دولت یمن از سال 2009 میلادی به نظامیان عملیات‌های مشترک ویژه این اجازه را داده است که حملات هوایی محدودی داشته باشد و اخیرا نیز اجازه حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و حتی هواپیماهای جنگی را برای مقابله با اهداف القاعده به آمریکا داده است.

این در حالیست که القاعده در یمن از ناآرامی‌های دولتی برای رسیدن به قدرت و اشغال خاک خلیج فارس استفاده می‌کند.

بر اساس اعلام یکی از مقامات عالیرتبه آمریکایی، اگر القاعده و یا سایر شبه نظامیان ضد آمریکایی کنترل را در یمن بدست بگیرند، این پایگاه جدید سیا نقشی مساعدتی خواهد داشت.

آمریکا اخیرا با پیش‌بینی این احتمال، تعداد ماموران سازمان جاسوسی خود را در یمن افزایش داده و روند ساخت این پایگاه را با تغییر جدول زمانی برنامه‌ریزی شده دو ساله به برنامه‌ ساخت 8 ماهه، سرعت بخشیده است.

این در حالیست که محل دقیق این پایگاه هوایی مشخص نشده است و سازمان جاسوسی آمریکا نیز تصمیم کاخ سفید برای ساخت این پایگاه سری و یا گسترش عملیات‌های سیا در یمن را تائید نکرده است.

آمریکا در شرایطی به ادامه عملیات نظامی در یمن به بهانه مبارزه با القاعده همچنان متعهد است که منابع بسیاری را از این طریق تأمین می‌کند. یکی از اهداف آمریکا برای افزایش حضور نظامی خود در این کشور تحقق اهداف واشنگتن در تنگه "باب‌المندب " است.

علاوه بر این دولت یمن سالانه میلیون‌ها دلار از واشنگتن تسلیحات خریداری می‌کند که همین امر منافع بسیاری را برای آمریکا بدنبال دارد.


نظر شما :