ایران میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های آواره جهان

۲۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۳۸۴۳ سرخط اخبار
 وزارت امور خارجه آلمان در اعلامیه اختصاص یک میلیون یورو کمک به کمیساریای پناهندگان سازمان ملل برای هزینه در امور آوارگان افغان در ایران، اعلام کرد: ایران میزبان یکی از بزرگترین جمعیت های آوارگان در جهان با طولانی ترین مدت اقامت است.

به گزارش ایرنا به نقل ازاعلامیه روز جمعه وزارت خارجه آلمان، این کمک در رابطه با مسایل بهداشتی و هزینه های پزشکی برای سومین سال متوالی صورت می گیرد.

مقامات آلمان درحالی هدف از اختصاص یک میلیون یورو را بهبود وضعیت آوارگان افغانستانی در ایران اعلام می کنند که به گفته مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشورجمهوری اسلامی، ایران روزانه برای هر مهاجر حداقل حدود چهار دلار هزینه می کند.

در اعلامیه وزارت خارجه آلمان با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون آواره افغان ثبت نام شده و خیلی دیگر از آوارگان ثبت نشده و غیرقانونی برای مدت طولانی درایران زندگی می کنند، آمده است: بنا بر اطلاعات کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، این جمع از آوارگان در ایران یکی از بزرگ ترین جمعیت با طولانی ترین مدت اقامت در دنیا هستند.

این اعلامیه می افزاید: هدف استراتژی بین المللی درقبال افغانستان یک راه حل سیاسی است واقدامات با فشار زیاد در این جهت در حال اجرا هستند.

گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان نیز گفت: با کمک به افغانستانی های آواره می خواهیم، وضعیت پیچیده زندگی این افراد را بهبود بخشیم. چیزی که واضح است، سرنوشت این آوارگان فقط به صورت پایدار و با تثبیت افغانستان می تواند، بهبود یابد.

به گفته سیدمحمد تهوری مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشورجمهوری اسلامی ایران، کمک های سازمان ملل به مهاجران افغان درایران طی 26 سال گذشته از مرز 10میلیون دلار فراتر نرفته و این در حالیست که سال گذشته این سازمان تنها مبلغ 9 میلیون دلار به مهاجران افغان در ایران کمک کرد.

وی افزود: سال گذشته دولت ایران 450 میلیون دلار در بخش خدمات بهداشتی - درمانی برای مهاجران افغان هزینه کرد، در حالی که هزینه آموزش این افراد از 162 میلیون دلار نیز بیشتر بود.

طبق برخی آمارهای غیررسمی، حدود 2میلیون و 500 هزار آواره افغان بگونه رسمی و غیررسمی در ایران حضور دارند


نظر شما :