دیدار احمدی نژاد با رئیس جمهوری چین

۲۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۳۷۶۷ سرخط اخبار
 محمود احمدی‌نژاد گفت: ملت‌های منطقه قادر به حل مسائل و مشکلات هستند و دخالت‌های کشورهای خارجی در مسائل منطقه نه‌ تنها کمکی به حل و فصل این مسائل نخواهد کرد، بلکه مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به قزاقستان، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز سه‌شنبه که به منظور شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای به قزاقستان سفر کرده است، در دیدار هوجین تائو رئیس جمهور چین، مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و راه‌های گسترش روزافزون روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران، بر گفت‌وگو و مذاکره به عنوان تنها راه‌حل مواجهه با این موضوع تأکید کردند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت هماهنگی‌ها و تعاملات دو کشور در خصوص مسائل منطقه و شمال آفریقا گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ملت‌های منطقه قادر به حل مسائل و مشکلات هستند و دخالت‌های کشورهای خارجی در مسائل منطقه نه‌تنها کمکی به حل و فصل این مسائل نخواهد کرد، بلکه مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: کشورهای خارجی امروز باید به آرمان و حرکت ملت‌های منطقه احترام بگذارند.

احمدی‌نژاد، موضوع هسته‌ای کشورمان را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از مواضع شفاف چین در این خصوص اظهار داشت: ملت ایران همواره اهل تعامل، گفت‌وگو و منطق بوده است و امروز نیز برای از سرگیری مجدد گفت‌وگوهای سازنده و مثبت آمادگی دارد و ما معتقدیم که اگر طرف‌های مذاکره تعامل و گفت‌وگو را به‌جای تقابل در پیش بگیرند، دو طرف سود خواهند برد.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و چین، افزود: روابط دو کشور در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود، پیشنهادات روشنی برای ارتقاء هرچه بیشتر مناسبات و همکاری‌های دو کشور دارد.

رئیس‌جمهور همچنین افزایش و تقویت مناسبات فرهنگی و تعمیق دوستی دو ملت ایران و چین را مورد تأکید قرار داد.

احمدی‌نژاد در ادامه به دعوت همتای چینی خود برای سفر به این کشور پاسخ مثبت داد و پیشنهاد کرد که به مناسبت چهلمین سال برقراری روابط دو کشور، جشن مشترکی برگزار شود.

هوجین‌تائو رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به اینکه روابط دو کشور طی سال‌های اخیر به واسطه تقویت اعتماد موجود بین دو کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: ایران کشور مهم و تأثیرگذاری در منطقه است و پکن نسبت به گسترش روابط با تهران به عنوان دومین شریک تجاری خود در غرب آسیا اهمیت ویژه‌ای قایل است.

وی تصریح کرد: چین معتقد است که گسترش روابط دوجانبه بین ایران و چین نه تنها به نفع دو کشور بوده، بلکه به سود صلح و امنیت جهانی است.

رئیس‌جمهور چین همچنین با تأکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور تصریح کرد: چین همانند ایران با مداخله خارجی در امور کشورهای منطقه مخالف است و ما معتقدیم که تمام مسائل را باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حل و فصل کرد.

هوجین‌تائو در ادامه با تأکید بر ضرورت احقاق حقوق هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: چین از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و معتقد است که مذاکره و گفت‌وگو بهترین راه حل برای حل این مسأله است.


نظر شما :