پس از تابستان قادر به ادامه عملیات‌ها در لیبی نیستیم

۲۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۳۷۵۳ سرخط اخبار
 فرمانده نیروی دریایی سلطنتی انگلیس هشدار داد که این نیرو پس از تابستان سال جاری قادر به ادامه عملیات‌های نظامی در لیبی نیست مگر اینکه دولت تصمیم‌هایی را در رابطه با تعیین اولویت‌ها در عملیات اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین،‌ دریا دار سر مارک استنهوپ‌، فرمانده نیروی دریایی سلطنتی انگلیس گفت که این نیرو برای تعهدی شش ماهه به منظور انجام عملیات‌ در لیبی برنامه ریزی کرده بود و لندن باید تصمیماتی چالش برانگیز را در رابطه با آنچه که می‌خواهد پس از این مدت انجام دهد‌، اتخاذ کند.

استنهوپ همچنین تصدیق کرد که اگر ناو هواپیمابر آرک رویال سال گذشته بلا استفاده نمانده بود‌، اکنون این امکان فراهم می‌شد که در آبهای مدیترانه استقرار پیدا کند .

وی افزود: این کار نسبت به پرواز هواپیماها از پایگاه نظامی ایتالیا در جیویا دل کوله کم هزینه‌تر است و عملیات‌ها را مثمرثمرتر می‌سازد.

وی اظهار داشت که انتقادها از فقدان این کشتی و ناوگان هوایی آن بر روحیه نیروی دریایی تاثیراتی دارد.

این اظهارات استنهوپ در حالی بیان می‌شود که وزارت دفاع انگلیس نگرانی فزاینده‌ای در رابطه با تمدید عملیات‌های نظامی در لیبی و هزینه آن دارد.

چند روز پیش نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا درباره متحدین این کشور به استهزاء گفت که مهمات آنها در حال تمام شدن است.

استنهوپ طی یک سخنرانی در ساختمان محل استقرار فرماندهان نیروی دریایی انگلیس گفت:‌ تا چه زمان می‌توان کاری را که اکنون در لیبی در حال انجام آن هستیم ادامه دهیم؟ مطمئنا در محدوده زمانی در نظر گرفته شده توسط ناتو که تا 90 روز دیگر تمدید شد.‌ ما مشکلی نداریم.

وی افزود:‌ با افزایش این زمان ما باید از دولت بخواهیم که تصمیمات چالش برانگیزی را در زمینه تعیین اولویت‌ها اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: راه‌های مختلفی برای انجام این مهم وجود دارد. قرار نیست که به سادگی از پایبندی به تعهدات دست بکشیم‌، بلکه باید از نو تعادل برقرار کنیم.

استنهوپ با تاکید براینکه این امر مستلزم بازبینی در کاهش بودجه‌هایی که سال گذشته لحاظ شد، نیست‌، گفت که کشتی‌های کافی برای ادامه عملیات‌های نسبتا کوچک در لیبی در اختیار ندارد.

وی اظهار داشت: اگر بیش از شش ماه به عملیات‌ها ادامه دهیم مجبور خواهیم شد نیروها را اولویت بندی کنیم.

استنهوپ همچنین اذعان داشت که نیروی دریایی انگلیس مجبور است موشک‌های کروز بیشتری از آمریکا بخرد تا جایگزین موشک‌های استفاده شده در لیبی کند.


نظر شما :