گفتگوی روسیه و اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

۲۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۳۶۱۵ سرخط اخبار

سران روسیه و اتحادیه اروپا درنشست خود درمنطقه 'نیژنی نووگراد' روسیه درباره برنامه هسته ای ایران و راهکارهای حل و فصل آن گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پایان اجلاس سران روسیه- اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: گفت و گو درباره مسایل منطقه ای از جمله محورهای مهم این نشست بود.

وی افزود : در نشست با سران اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته ای ایران ، وضعیت خاورمیانه ، اوضاع شمال آفریقا ، وضعیت جمهوری خودخوانده 'پریدنسترویه' مولداوی و اوضاع تنش آلود در منطقه اروپا بحث کردیم.

مدودیف جزییات این مباحث را ذکر نکرد.

رییس جمهوری روسیه اظهار داشت: در بیشتر این مسائل ، مواضع ما با اتحادیه اروپا نزدیک بوده و یا با یکدیگر مطابقت دارد.

مدودیف گفت: در بیست و هفتمین دور از اجلاس سران احادیه اروپا و روسیه به توافق رسیدیم که دیدارها در چارچوب گروه چهار میانجیگران بین المللی خاورمیانه را افزایش دهیم و دو طرف از برگزاری نشست وزیران این گروه اعلام حمایت کرد.

روسیه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را حق جمهوری اسلامی ایران می داند و مقامهای روس بارها بر این موضع کشور خود تاکید کرده اند.

روسیه برخلاف آمریکا و متحدان غربی این قدرت، تنها راه برای حل مسائل درباره برنامه هسته ای ایران را مذاکره بدون اعمال فشار بر این کشور می داند.

بیست و هفتمین دوره جلاس سران اتحادیه اروپا و روسیه دیروز و امروز در منطقه نیژنی نووگراد روسیه برگزار شد و در آن از طرف روسیه 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه و از اتحادیه اروپا هم 'هرمان وان رومپوی' رییس اتحادیه اروپا و 'خوزه مانوئل باروسو' رییس کمیسیون اروپا در اجلاس سران روسیه - اتحادیه اروپا شرکت داشتند.

اجلاس سران روسیه - اتحادیه اروپا از سال 1993 هر سال دو بار در قالب '2+1' (از طرف اروپا ، رییس این اتحادیه و رییس کمیسیون اروپا و از طرف روسیه نیز رییس جمهوری این کشور) و بر اساس توافق طرفین بطور متناوب در یک شهر روسیه و پایتخت کشوری که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، برگزار می شود.



نظر شما :