قطعنامه علیه سوریه به تصویب رسید

۲۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۰ کد : ۱۳۶۰۸ سرخط اخبار
 ایرنا- سفیر سوریه در آژانس در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام که موضوع هسته ای این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده است ,گفت که این قطعنامه براساس اطلاعات فاقد اعتماد و اطمینان به تصویب رسیده است.
برخی از کشورهای عضو شورای حکام در قطعنامه ای که عصر روز پنجشنبه در نشست شورای حکام به تصویب رسید موضوع سوریه را به شورای امنیت ارجاع دادند.
'بسام سباق' سفیر سوریه در آژانس در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در وین در باره این قطعنامه گفت:جای تاسف است که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی, این موضوع را به تصویب رساند.
وی تاکید کرد:قطعنامه به تصویب رسیده علیه سوریه ,براساس احتمالات گزارش مدیرکل بوده و حاوی اطلاعاتی می باشد که فاقد اطمینان و اعتماد است.
قطعنامه مذکور توسط کشورهای آمریکا,آسترالیا, بلژیک ,کانادا,جمهوری چک , دانمارک , فرانسه , آلمان ,ایتالیا,کره جنوبی ,هلند, پرتغال و انگلیس به شورای حکام ارائه شده بود.
این قطعنامه با 17رای مثبت ,6 رای منفی , 11رای ممتنع و یک کشور غایب در جلسه به تصویب رسید.
مخالفان این قطعنامه کشورهای چین ,اکوادور, پاکستان,روسیه ,ونزوئلا و آذربایجان بودند.
مغولستان یکی از اعضای شورای حکام در هنگام رای گیری غایب بود.
اعضای شورای حکام شامل 35کشور می باشند.
در این قطعنامه آمده است که کشورها تصمیم گرفتند براساس ماده 12.سی , به سبب عدم پایبندی سوریه با موافقتنامه پادمان , این موضوع را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل گزارش دهند.
این قطعنامه می گوید: سایت دیرالظهور که تخریب شده بود 'به احتمال زیاد' راکتور هسته ای بوده است و باید توسط سوریه اعلام می شد .
در این قطعنامه کشورهای مذکور , نگرانی خود را در این خصوص که سوریه تنها جزییات محدودی از اطلاعات مربوط به تاسیسات تخریب شده گزارش داده است اعلام کردند.
این قطعنامه می گوید: سوریه همکاری های کمی در خصوص درخواست دسترسی آژانس به اطلاعات مربوط به اماکن,اسناد و غیره درباره طبیعت اصلی سایت دیرالظهور انجام داده است.
این قطعنامه از سوریه می خواهد امکان دسترسی به اطلاعات , اسناد و اماکن مربوط به اژانس را امکان پذیر سازد و به سئوالات حل نشده پاسخ دهد.
در این قطعنامه از سوریه خواسته شده تا پروتکل الحاقی را امضا نماید و آن را اجرا کند.

نظر شما :