علی‌ابادی در اوپک: با تصمیم اکثریت همراهی می‌کنیم

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۱ کد : ۱۳۵۶۱ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: محمد علی آبادی که یک هفته از ابقای وی در سمت سرپرست وزارت نفت می‌گذرد از همراهی ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک با نظر جمعی این کارتل نفتی خبر داد.

علی‌آبادی که پس از بحث و جدل‌های فراوان به دنبال تصمیم رئیس جمهور برای برکناری وزیر سابق نفت، روی کار آمده است به واسطه تجربه ناکافی در صنعت نفت مورد انتقاد قرار دارد. هرچند وی به تجربه‌ای چند دهه‌ای اشاره می کند که در صنعت نفت داشته است اما منتقدان وی را رئیس سابق کمیته المپیک با تجربه‌هایی در این زمینه توصیف می‌کنند.

به هر حال علی‌آبادی رهسپار وین شد تا در 159 امین جلسه این کارتل نفتی شرکت کند. هر چند پیش از سفر وی گمانه‌زنی‌ها از رویارویی ایران با دیگر اعضا بر سر افزایش سهم تولید اوپک خبر می‌داد اما نخستین اظهارنظر وی پیش‌بینی‌ها را به سوی دیگری سوق داده است.

سرپرست وزارت نفت ایران که موضوع ریاست وی بر اوپک با توجه به ارائه نشدن لقب وزیر نفت به او در ابهام قرار دارد، از هماهنگی ایران با 11 عضو این کارتل نفتی خبر داده است. خبرگزاری رویترز به نقل از وی پیش از برگزاری جلسه پشت درهای بسته اوپک گزارش داد: ایران با تصمیم اکثریت همراه خواهد شد. این در حالی است که تعدادی از مقامات ایرانی از جمله مقامات نفتی از مخالفت تهران با افزایش تولید خبر داده بودند.

ایران و ونزوئلا از جمله اعضای اوپک به شمار می‌روند که از افزایش قیمت‌ها به دنبال عدم افزایش تولید حمایت می‌کنند. اما عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت معتقدند برای پاسخگویی به نیاز‌ها در نیمه دوم سال باید سطح تولید را افزایش داد. از سویی دیگر آمریکا و دیگر مصرف کنندگان بزرگ نفت نیز از افرایش تولید اوپک برای تامین منابع مورد نیاز و کاهش قیمت پشتیبانی می‌کنند.

با این حال رافائل رامیراز وزیر نفت ونزوئلا همچنان به رویکرد کشورش در مخالفت با افزایش تولید متعهد مانده است. وی تاکید کرد که بازار متعادل است و لزومی برای افزایش سهم تولید وجود ندارد. این در حالی است که همتای کویتی وی نسبت به اجماع اوپک برای افزایش تولید ابراز امیدواری کرده است. گفتنی است قیمت نفت هم اکنون با توجه به در جریان بودن نشست اوپک به حدود 98 دلار برای هر بشکه سقوط کرده است.

 

نظر شما :