لحن انگلیس و فرانسه علیه بشار اسد تند شد

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۳۵۵۶ سرخط اخبار
برخی کشورهای اروپایی در ادامه سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه، یکی از کشورهای حامی مقاومت، در اقدامی هماهنگ مدعی شدند که بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است.
 
به گزارش فارس، «ویلیام هیگ» و «آلن ژوپه» وزرای خارجه انگلیس و فرانسه روز گذشته در اقدامی از پیش هماهنگ شده با موضعگیری علیه سوریه و فضاسازی علیه این کشور، مدعی شدند که دولت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است.

مسئولان سوری اعلام کرده‌اند که شدت موضعگیری‌های خصمانه علیه سوریه برای تضعیف سوریه، یکی از حامیان مقاومت منطقه، و از طرفی تقویت مواضع و تامین اهداف رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیگ وزیر خارجه انگلیس در شدیدترین موضعی که تاکنون در روزهای اخیر علیه سوریه اتخاذ کرده است، مدعی شد که بشار اسد باید اصلاحات در سوریه انجام دهد، یا قدرت را ترک کند.

این ادعا در حالی است که بشار اسد و دولت وی تاکنون اقداماتی جدی برای اصلاحات در سوریه برداشته‌اند که از جمله آن دعوت از گروه‌های مخالف برای گفت‌وگوی ملی، لغو حالت فوق‌العاده، تهیه پیش‌نویس قانون انتخابات و قانون احزاب است.

وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور گفت: رئیس جمهوری بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و شایسته است که اصلاحات انجام دهد یا کناره‌گیری کند.

در حالی که تاکنون بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که تحریم جدید سوریه دیگر کارآیی ندارد زیرا این کشور تا حد ممکن قبلا تحریم شده است، هیگ تصریح کرد که انگلیس با شرکای خود در اتحادیه اروپا احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه دولت سوریه را بررسی خواهد کرد.

در همین حال، آلن ژوپه همتای فرانسوی هیگ نیز در اقدامی شبیه وی مدعی شد: [اسد] مشروعیت خود را از دست داد. اکنون زمان آن رسیده است که آرای شورای امنیت علنی شود.

فرانسه یکی از کشورهایی است که مدتی است بشدت در پی جلب حمایت کشورهای عضو دائم شورای امنیت برای محکوم کردن سوریه است اما روسیه و چین بشدت با مواضع خصمانه فرانسه، انگلیس و آمریکا علیه دمشق مخالفند.

ژوپه اعلام کرد که پاریس آماده است که از شورای امنیت بخواهد که در قطعنامه‌ای دولت سوریه را به دلیل برخورد با آنچه وی تظاهرات برای دموکراسی خواند، محکوم کند.

حملات مسلحانی‌ای که وزیر خارجه فرانسه آن را «تظاهرات برای دموکراسی» خواند، روز گذشته منجر به کشته شدن 120 نفر از نیروهای امنیتی، پلیس و مردم سوریه شد؛ در حالی که مردم عادی سلاحی در اختیار ندارند که به نیروی امنیتی سوریه حمله کنند.

دمشق معتقد است که گروههای مسلح در این کشور از خارج از سوریه تغذیه و پشتیبانی می‌شوند. یک پایگاه خبری نزدیک به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی روز گذشته فاش کرد که عربستان سعودی ناآرامی‌ها در سوریه را اداره و حمایت مالی می‌کند و ترکیه نیز اخیرا با حزب ممنوعه اخوان‌المسلمون علیه دولت سوریه توافقاتی کرده است.

نظر شما :