نگرانی انگلیس از بازداشت‌های گسترده در بحرین

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۳۵۳۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس عصر سه شنبه از 'بازداشت تعداد زیادی از فعالان سیاسی، پزشکان و پرستاران و اتهامات مطرح شده مبنی بر استفاده از شکنجه' ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، 'ویلیام هیگ' که در پارلمان انگلیس و درباره اوضاع کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سخن می گفت، اظهارداشت: ما از تحولات اخیر در بحرین، بویژه دستگیری و محاکمه تعداد زیادی از فعالان سیاسی، پزشکان و پرستاران و همچنین اتهامات مطرح شده مبنی بر شکنجه آنان، نگران هستیم.

وی افزود: من این نگرانی ها را ماه گذشته و هنگام دیدار با ولیعهد بحرین مطرح کردم و تاکید نمودم که دولت بحرین باید به تعهدات حقوق بشری خود عمل کند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: من همچنین بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی بلند مدت و برقراری ارتباط میان جوامع مختلف مذهبی در بحرین تاکید کردم.

هیگ تاکید کرد: انجام فوری گفت و گو در مورد اصلاحات سیاسی واقعی، تنها راه پاسخ دادن به نگرانی های مشروع مردم بحرین و تضمین ثبات بلند مدت آن کشور است.

وی همچنین از لغو حالت فوق العاده در اول ماه ژوئن(11 خرداد) و اعلام اول ماه ژوییه(10 تیر) به عنوان تاریخ آغاز 'گفت و گوهای فراگیر ملی' استقبال کرد.

بسیاری از گروههای مخالف در بحرین پیشنهاد حاکم آن کشور برای شرکت در 'گفت و گوی ملی' را رد کرده و تاکید نموده اند: تا زمانی که اکثر رهبران مخالفان در زندان هستند و نیروهای نظامی سعودی همچنان بحرین را اشغال کرده اند، پیشنهاد انجام گفت و گو، اقدامی نمایشی و بی معنی است.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از سخنانش به سفر اخیر خود به شهر بنغازی در لیبی اشاره کرد و گفت: هدف از این سفر نشان دادن حمایت انگلیس از مردم لیبی و شورای ملی انتقالی آن کشور بود.

هیگ افزود: انگلیس به اقدامات قاطع خود برای اجرای قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل در باره لیبی ادامه می دهد و اخیرا نیز عملیات نظامی نیروهای ائتلاف علیه رژیم قذافی تشدید شده است.

وی بار دیگر بر کناره گیری قذافی از قدرت تاکید کرد و گفت: رژیم قذافی اکنون از نظر نظامی، سیاسی و تبلیغاتی کاملا منزوی شده و در موضع دفاعی قرار گرفته است.

وی درباره اوضاع یمن نیز اعلام کرد: پس از خروج علی عبدالله صالح از یمن، وضعیت آن کشور بشدت نامطمئن است و ما از همه اتباع خود در یمن می خواهیم هرچه سریعتر آن کشور را ترک کنند.

وزیرخارجه انگلیس از معاون رییس جمهوری یمن نیز خواست با همکاری همه طرفها نسبت به اجرای موافقتنامه پیشنهادی از سوی شورای همکاری خلیج فارس اقدام کند و کار انتقال سیاسی را فورا آغاز نماید.

'یمن با چالش های عظیم اقتصادی و انسانی مواجه است و دولت آن کشور باید با کمک جامعه بین المللی همه تلاش های خود را مصروف مواجهه با این چالش ها بکند.'

وی در ادامه به انتقاد از دولت سوریه پرداخت و گفت: انگلیس پیش نویس قطعنامه ای را برای محکومیت سوریه، در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده و برای جلب حمایت آنها از این قطعنامه پیشنهادی تلاش می کند.



نظر شما :