ادعای رند در مورد فعالیت‌های هسته‌ای

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۳۵۱۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی:‌ یکی از کارشناسان موسسه رند در گزارش مدعی شد که جمهوری اسلامی مدت کوتاهی تا تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد. گرگوری جونز در این گزارش مدعی شده است که ایران تنها 8 هفته با ساخت بمب فاصله دارد و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره ادعای تسلیحاتی بودن اهداف هسته‌ای‌اش را رد می‌کند.

بنا بر ادعای جونز، باوجود برخی عقب افتادگی و تاخیر‌ها، تهران برنامه‌های هسته‌ای را با جدیت دنبال کرده و اکنون شانس کمی برای آمریکا یا سازمان ملل وجود دارد که بتوانند در مقابل این روند کاری انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این کارشناس و محقق موسسه رند، مبنا و اساس ادعا‌های خود را گزارش 2 هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در این گزارش مدعی شده بود که اهداف هسته‌ای ایران می‌تواند ماهیت نظامی داشته باشد و در این زمینه مدارک وشواهدی نیز در دست است.

جونز با اشاره به روند دشوار ساخت کلاهک هسته‌ای مدعی شده است که ایران 2  ماه تا ساخت بمب فاصله دارد و برای مقابله با آن دیگر حمله هوایی کارساز نخواهد بود. وی در بخش دیگری از این گزارش مدعی شده است که تهران 3/38 کیلوگرم اورانیوم با غنای 7/19 درصد تولید کرده است و در صورتی که سانتریفوژ‌ها با همین ظرفیت کار کنند ظرف مدت 2 ماه ایران 20 کیلوگرم اورانیوم با غنای 90 درصد تولید می‌کند که برای ساخت بمب هسته‌ای کافی خواهد بود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌های  اخیر شامل پنل کارشناسی سازمان ملل، گزارش آژانس و نیز ادعا‌های چهره‌هایی نظیر گرگوری جونز و سیمور هرش، اهرم فشار آمریکا و متحدانش برای صف‌آرایی علیه ایران و تصویب تحریم‌های تازه را تقویت می‌کند

 

نظر شما :