تحریم نفتی ایران به ضرر منافع امریکا خواهد بود

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۳۴۹۴ سرخط اخبار

عضو سابق دسک ایران در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تلاش کنگره برای تحریم نفتی ایران هشدار داد این اقدام امنیت ملی آمریکا را به طور جدی به خطر می اندازد.

به گزارش فارس، رضا مرعشی عضو سابق دسک ایران در وزارت خارجه آمریکا طی گزارشی که در پایگاه اینترنتی سالون به چاپ رسید به بررسی سیاست تحریم اقتصادی و تجاری غرب بر ضد ایران پرداخت و این سیاست را شکست خورده دانست.

وی در این گزارش نوشت: کنگره آمریکا چندی پیش از برگزاری نشست کنفرانس آیپک در آمریکا تحریم های تازه ای را علیه ایران اعلام کرده است . برخی اعضای کنگره آمریکا اکنون از طرحی حمایت می کنند که تحریم نفتی ایران را دنبال می کند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تحریم نفتی ایران هزینه های اقتصادی برای آمریکا و هزینه های انسانی برای مردم جهان در پی خواهد داشت و موجب کاهش اقتدار و قدرت باراک اوباما و بروز تهدیدات جدی علیه امنیت ملی آمریکا خواهد شد .

بر اساس این گزارش ایران تا کنون بارها اعلام کرده است هدف اصلی از برنامه هسته ای این کشور دستیابی به انرژی است و هیچ هدفی برای تولید سلاحهای اتمی ندارد . آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 میلادی همواره ترجیح داده به جای استفاده از ابزارهای دیپلماتیک در رویارویی با ایران از ابزار تحریم و زور استفاده کند . سیاستمداران آمریکایی به خوبی با ابزار تحریم آشنا هستند و به خوبی می دانند چگونه تحریمها را افزایش دهند.چگونه آنها را تغییر دهند .

در عین حال سیاستمداران ایرانی نیز به دنبال دستیابی به راهکارهای مناسبی برای پاسخگویی به سیاستهای خارجی غرب به خصوص در برنامه هسته ای هستند . از زمان روی کار امدن احمدی نژاد در ایران در سال 2005 تحریمهای بین المللی بر ضد ایران تشدید شده است . آمریکا برای ارسال پرونده هسته ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت تلاش زیادی کرد . سیاستمداران ایرانی به خوبی به این حقیقت واقف هستند که تا زمانی که روسیه و چین در شورای امنیت به نفع ایران رای می دهند جای نگرانی زیادی وجود نخواهد داشت .

مرعشی که در حال حاضر عضو شورای ایرانیان آمریکاست افزود: البته قطعنامه های شورای امنیت برای ایران قابل چشم پوشی نیست ولی ایران می تواند این تحریمها را مدیریت کند . کارشناسان غربی بر این باورند که تحریمهای بین المللی بر ضد ایران موجب محدود شدن ایران به بازارهای کشورهای غربی و تکنولوژی و فناوری پیشرفته شده است . این مساله موجب شده تا ایران تمایل بیشتری به کشورهای نوظهور و در حال توسعه مثل چین، ترکیه، هند و برزیل داشته باشد . بی شک تحریمهای غرب افق و چشم انداز همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با جهان را تغییر داده است .

بر اساس این گزارش جهان غرب نمی تواند تحریمهای یک جانبه ای را بر ضد صنعت نفت و گاز ایران اعمال کند چرا که افزایش چشمگیر قیمت جهانی انرژی در نهایت به ضرر این کشورها خواهد بود . غربی ها از آثار و پیامدهای تحریم های بیشتر بر ضد ایران نیز نگران هستند. خروج احتمالی ایران از پیمان ان پی تی خبر دردناکی برای غرب خواهد بود .



نظر شما :