هزینه گزاف دوستی با ایران برای کشورهای حوزه قفقاز

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۱ کد : ۱۳۴۸۱ سرخط اخبار
هزینه گزاف دوستی با ایران برای کشورهای حوزه قفقاز
دیپلماسی ایرانی: حسن بهشتی پور در میزگرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های ایران در قفقاز و آسیای میانه که  در کافه خبر خبرآنلاین در حال برگزاری است، در خصوص نگاه ساکنان و دولتمردان کشورهای منطقه قفقاز به ایران می‌گوید: در بسیاری از این کشورها دولتمردان و ملت‌ها اعتقاد دارند که برقراری رابطه با ایران هزینه دارد. در این ماجرا دخالت‌های امریکا و روسیه نقش چشمگیری را ایفا می‌کند. نه تنها آمریکایی‌ها که روس‌ها هم علاقه ای ندارند تهران به این کشورها نزدیک شود.

وی تنش در رابطه آذربایجان با ایران به واسطه ارمنستان را فریبی بزرگ می‌خواند که از زمان استالین به این رابطه تزریق شده است. وی مناسبات اقتصادی را توجیهی مناسب برای کمک کردن سیاسی ایران به ارمنستان نمی‌داند: حجم مراوده‌های سوختی میان ایران و ارمنستان را اگر به دقت مورد واشکافی قرار دهید متوجه می‌شوید که ایران نقش آنچنانی در این نبرد نداشته است. در این سالها همواره رابطه اقتصادی میان ایران و ارمنستان را تبدیل به معضلی جدی در احیای رابطه میان آذربایجان و تهران کرده اند.

این کارشناس مسائل منطقه ای بر لزوم یافتن راهکاری مشترک برای پایان دادن به اختلاف میان ارمنستان و آذریایجان تاکید می‌کند و تصریح می‌کند که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دلایلی برای عدم میانجی گری در این بحران منطقه ای دارند.

 

نظر شما :