چه کسی جانشین صالح خواهد شد؟

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۹ کد : ۱۳۴۸۰ سرخط اخبار

در حالی که علی عبدالله صالح در عربستان به سر می‌برد حرف و حدیث زیادی در مورد جانشین وی در یمن مطرح است.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن برای انجام عمل جراحی به عربستان منتقل شد، عبد ربه منصور هادی، معاون وی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته است. در حالی که براساس قانون اساسی یمن در صورت غیبت رئیس جمهوری، معاون وی قدرت را در دست می‌گیرد اما هیچگونه دستور رسمی جهت انتقال اختیارات علی عبدالله صالح به منصور هادی صادر نشده است.

یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری یمن اعلام کرد که منصور هادی تاکنون به کاخ ریاست جمهوری نرفته اما احمد علی عبدالله صالح، پسر رئیس جمهوری یمن و رئیس گارد ریاست جمهوری در کاخ به سر می‌برد.

مخالفان یمنی همواره صالح را به تلاش جهت موروثی کردن قدرت در یمن و به قدرت رسیدن پسرش احمد متهم می‌کنند.

یک کارشناس مسائل یمن نیز اظهار کرد:‌ معاون رئیس جمهوری توانایی اداره این مرحله را ندارد، اگر صالح از قدرت کناره‌گیری کند منصور هادی قدرت را در دست نمی‌گیرد بلکه قدرت به پسران و برادرزادگان رئیس جمهوری می‌رسد کسانی که کنترل دستگاههای امنیتی را در دست دارند.

یحیی محمد صالح، برادرزاده رئیس جمهوری یمن نیروهای امنیت مرکزی و نیروهای مبارزه با تروریسم را رهبری می‌کند و برادرش طارق، مسئول گارد ویژه است. در حالی که دیگر برادرش عمار سرپرست نیروهای امنیت ملی یمن است.

محمد قحطان، سخنگوی مخالفان یمنی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که مخالفان آماده همکاری با منصور هادی هستند اما واگذاری قدرت به منصور هادی بعید است چرا که فرزندان و نزدیکان صالح اجازه این کار را نخواهند داد.

قحطان از نزدیکان صالح خواست که هرچه زودتر قدرت را در این کشور واگذار کنند.

یک کارشناس سیاسی یمن نیز در مورد معاون رئیس جمهوری یمن که از جنوب این کشور است، اظهار کرد: وی جایگاه سیاسی ندارد و تنها یک شخصیت نمادین است.

براساس گفته کارشناسان، در حال حاضر تنها دو شخصیت قدرتمند در یمن وجود دارد که یکی از آنها احمد، پسر رئیس جمهوری یمن و دیگری علی محسن الاحمر، فرمانده نظامی این کشور است که از نظام جدا شده و قبلا یکی از رهبران اصلی این کشور بود.

براساس گفته این کارشناسان، احمد قدرت خود را از نفوذ پدرش به دست آورده و علی محسن الاحمر از حمایت مخالفان برخوردار است.

این کارشناسان همچنین بر این مساله تاکید دارند که تنها عربستان می‌تواند نقش میانجی را میان دو نظام حاکم یمن و مخالفان ایفا کند.



نظر شما :