دلایل بسته شدن ناگهانی گذرگاه رفح

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۳۴۵۴ سرخط اخبار
گذرگاه رفح که روز شنبه از طرف مقامات مصری به طور ناگهانی به مدت سه ساعت بسته شده بود، بار دیگر به روی مردم تحت محاصره غزه باز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، بسته شدن گذرگاه رفح به مدت سه ساعت، خشم و ناراحتی فلسطینی ها را به دنبال داشت به طوری که دهها نفر از آنها به نشانه اعتراض به دروازه آهنین گذرگاه مرزی رفح با مصر حمله ور شدند. البته نیروهای امنیتی مصر و همچنین نیروهای وابسته به دولت منتخب فلسطین در غزه برای بازگشت آرامش و متقاعد کردن معترضان به خودداری از حمله به دروازه گذرگاه وارد علم شدند.

دلایل بسته شدن ناگهانی گذرگاه رفح

تامر المسحال خبرنگار الجزیره درغزه اعلام کرد معترضان خشمگین پس از آنکه با مشاهده گذرگاه بسته بدون اطلاع قبلی غافلگیر شدند، به سمت آن حمله کردند؛ این در حالی بود که مقامات مصری پیشتر از باز بودن دائمی گذرگاه به استثنای روزهای جمعه خبر داده بودند.

مقامات مصری با اعلام بازگشایی گذرگاه دلیل بسته شدن سه ساعته آن را اقدامات مراقبتی و ترمیم دروازه اصلی گذرگاه اعلام کردند که فلسطینی ها به طور فردی از آن عبور می کردند که این مسئله سبب بروز تجمع و ازدحام شده بود.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از مقامات فلسطینی گزارش داد سه اتوبوس حامل 180 مسافر فلسطینی ساعتها منتظر ماندند تا از مرز رفح عبور کنند، ولی برخی از سرنشینان به زور تلاش کردند گذرگاه را باز کنند.

برخی از مسافران هم شعار می دادند " مردم غزه خواهان پایان محاصره هستند.

مقامات مصری شنبه گذشته تصمیم گرفتند گذرگاه رفح را به طور دائمی باز کنند و تسهیلاتی را برای سفر از طریق آن فراهم کنند، اما دولت منتخب فلسطین اواسط هفته گذشته از عقب نشینی مقامات مصری از قول خود برای ارائه تسهیلات و همچنین دشواریها و مشکلات در سازوکارهای سفر گلایه کردند.

( ۱ )

نظر شما :