لاوروف: انرژی هسته‌ای حق مسلم ایران است

۱۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۳۳۷۴ سرخط اخبار

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر طراحی راهبردی رژیم صهیونیستی، بر حق ایران برای انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای تاکید کرد. 

به گزارش ایرنا از مسکو و به نقل از یک گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف امروز چهارشنبه در دیدار با 'موشه یالون' گفت: ایران به عنوان عضو پیمان 'ان.پی.تی' از حقوق انکارناپذیر برای توسعه انرژی هسته ای تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی برخودار است.

وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم تداوم مذاکرات هسته ای با ایران تاکید کرد.

لاوروف به تشریح موضع روسیه در این زمینه پرداخت و گفت: مسکو خواهان رفع نگرانی ها نسبت به ماهیت برنامه هسته ای ایران صرفا از طریق مذاکره می باشد.

وی افزود: ما آماده هستیم تا برای نیل به این هدف با درک این واقعیت که ایران شرکت کننده پیمان 'ان.پی.تی' است و حق انکارناپذیر برای انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای دارد، کمک و مساعدت کنیم.

روسیه و چین دو کشور عضو گروه 1+5 بر خلاف آمریکا و متحدان غربی از حقوق ایران برای انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای دفاع کرده و استفاده از مزایای انرژی هسته ای را حق مسلم ایران دانسته اند.

در این دیدار، دو طرف همچنین در باره مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و مناقشه فلسطین و اسراییل گفت و گو کردند.

وزیر امور خارجه روسیه خواستار ادامه تلاش های جامعه جهانی ازجمله گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه برای یافتن راهکار برای اعتمادسازی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی به منظور حل و فصل سیاسی مسئله فلسطین شد.

لاوروف حصول توافق و آشتی میان جنبش های فتح و حماس را برای پیشبرد روند صلح ،حائز اهمیت فراوان دانست و بر ضرورت تحکیم وحدت فلسطین بر محور سازمان آزادیبخش فلسطین و ابتکارات عربی تاکید کرد.

بر پایه این گزارش، 'موشه یالون' معاون نخست وزیر و وزیر طراحی راهبردی رژیم صهیونیستی، دیدگاه این رژیم در باره رویدادهای منطقه را تشریح و دورنمایی ازسرگیری مذاکرات فلسطین و اسراییل ارائه داد.

وی همچنین به تشریح نقش ایران در منطقه پرداخت.

یالون، تلاش های روسیه برای کمک به حل و فصل مسائل خاورمیانه را مثبت خواند.

 



نظر شما :