ملادیچ به لاهه منتقل شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۳۳۶۰ سرخط اخبار

راتکو ملادیچ، اواخر روز سه شنبه به شهر لاهه منتقل شد تا شمارش معکوس برای برگزاری دادگاه وی به اتهام کشتار و جنایات جنگی آغاز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نرما جلاچیچ، سخنگوی دادگاه بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق، اندکی پس از ورود راتکو ملادیچ، جنایتکار سابق صرب به یک زندان سازمان ملل گفت: ما بسیار خوشحال هستیم از این که می‌بینیم ملادیچ در زندان است. او یکی از افرادی است که ما مدت‌هاست به دنبالش هستیم.تصاویر تلویزیونی نیز نشان داد که یک هواپیمای صربستان ساعت 7:45 سه‌شنبه شب وارد فرودگاه روتردام هلند شد و ساعت 9:30 شب هلیکوپتری ملادیچ را به زندانی در لاهه منتقل کرد.

به گفته مقامات دادگاه کیفری یوگسلاوی سابق، ملادیچ ابتدا قرار است توسط یک پزشک مورد آزمایش قرار بگیرد و سپس در صورت تایید پزشک، این فرمانده ارشد صرب‌ها چند روز در سلول انفرادی زندانی می‌شود.

از جمله اتهام‌های ملادیچ 69 ساله، نسل کشی، کشتار، دستور به انجام اقدامات غیر انسانی و رفتارهای خشونت‌آمیز و همچنین کشتار مسلمانان در جریان جنگ بوسنی است.

ملادیچ همچنین به کشتار حدود 8000 مسلمان مرد و پسر در صربرنیتسا در سال 1995 متهم است. این بدترین نسل کشی از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

از دیگر اتهامات وی محاصره 44 ماهه‌ی سارایوو از ماه مه 1992 است که طی آن 10 هزار تن کشته شدند.

دادستان ارشد این پرونده قرار است اواسط امروز (چهارشنبه) در کنفراسی خبری در مورد روند پیگیری این پرونده صحبت کند.

در لاهه، ملادیچ به رادوان کاراجیچ یکی دیگر از مقامات سابق صربستان پیوست.

اگر اتهام‌های ملادیچ تایید شود و وی مجرم شناخته شود، وی به حبس ابد محکوم خواهد شد.

گفته می‌شود که روند محاکمه‌ی ملادیچ ظرف دو یا سه روز پس از ورود به لاهه آغاز خواهد شد. وی قرار است در این دادگاه به اتهاماتش پاسخ دهد.



نظر شما :