پادشاه بحرین مذاکرات ملی بدون پیش‌شرط را خواستار شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۳۳۵۷ سرخط اخبار

همزمان با لغو وضعیت فوق‌العاده در بحرین، پادشاه این کشور خواستار برگزاری گفت‌وگوی ملی بدون پیش‌شرط شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در جمع خبرنگاران برجسته این کشور اظهار کرد: دستگاههای اجرایی و قانونگذاری را مسئول دعوت به برگزاری مذاکرات توافق ملی درباره بهترین وضعیت در بحرین می‌کنم. این دو دستگاه باید تمامی اقدامات لازم جهت اجرای گفت‌وگوهای جدی، همه‌جانبه و بدون پیش شرط را اتخاذ کنند تا در اول ماه ژوئیه آغاز شود و از همه می‌خواهم که برای دستیابی به نتایج مطلوب در این گفت‌وگوها شرکت کنند.

پادشاه بحرین با تاکید بر اینکه نتیجه گفت‌وگوها به وی ابلاغ می‌شود تا آن را به سازمان‌های قانونگذاری ارائه دهد، تصریح کرد: این گفت‌وگوها در راستای اجرای اصلاحات در کشور است تا بتوانیم در تمامی زمینه‌ها پیشرفت کنیم، همه در اجرای اصلاحات مشارکت داشته باشند و آرزوهای ملت بحرین جهت دستیابی به آرامش، عدالت و ادامه روند پیشرفت و توسعه برآورده شود.

این در حالی است که وضعیت فوق‌العاده در بحرین از امروز (چهارشنبه) لغو شده است اما وزارت دادگستری این کشور به گروههای سیاسی این کشور نسبت به هرگونه فعالیت که امنیت و آزادی‌ها را به خطر بیندازد، هشدار داد.

وزارت دادگستری بحرین در بیانه خود حوادث اخیر این کشور را یک توطئه خواند و از تمامی شهروندان این کشور خواست که به مسئولیت‌های قانونی، شرعی و اخلاقی خود در قبال امنیت کشور عمل کنند.

ارتش بحرین نیز که از زمان اجرای وضعیت فوق‌العاده در این کشور در اواسط ماه مارس در بسیاری از مناطق منامه مستقر شده بود تانک‌ها و تجهیزات خود را از این مناطق خارج کرد.

از سوی دیگر، مخالفان بحرینی طی بیانیه‌ای نسبت به احضار علی سلمان، دبیر کل جمعیت وفاق بزرگترین ائتلاف شیعیان بحرینی و سه تن دیگر از نمایندگان برجسته این کشور هشدار داد.

مخالفان بحرینی با انتقاد از وضعیت فوق‌العاده این کشور، نظام حاکم را مسئول تمامی حوادث اخیر و ایجاد فتنه مذهبی در بحرین کردند.

در این بیانیه همچنین از حضور نیروهای عربستانی و اماراتی در این کشور انتقاد شده و مخالفان بحرینی دولت آمریکا و این نیروها را شریک نظام حاکم در سرکوب مردم و دستگیری رهبران مخالف دانسته‌اند.



نظر شما :