لاوروف: امکان صلح در لیبی فراهم شده است

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۳۳۵۱ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید مجدد بر لزوم عدم دخالت نیروهای خارجی در مناقشه لیبی، از بوجود آمدن امکان برقراری آتش‌بس در این کشور و آغاز مذاکرات صلح بین مخالفان و دولت لیبی خبر داد.
 
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، "سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که در لیبی امکان دستیابی به صلح فراهم شده است، چرا که انقلابیون این کشور هم ضرورت مذاکرات آتی را قبول دارند.

لاوروف یادآور شد: در حال حاضر عواملی در حال شکل‌گیری است که می‌تواند اساس توافقات مربوط به برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح را فراهم کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین از نیروهای خارجی خواست تا از دخالت در مناقشه لیبی دست بردارند و مانع از آن نشوند که طرفین به سمت راه حل مسالمت‌آمیز و عدم تخطی از چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد لیبی روی آورند.

وی گفت: در شورای ملی موقت لیبی سیاستمدارانی هستند که چندین ماه قبل دارای پست‌های مهم دولتی بودند و آنها کاملا امکان مذاکره با مقامات طرابلس را دارند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که "دمیتری میدویدیف " رئیس‌جمهوری روسیه چند روز قبل مذاکرات تلفنی با "جاکوب زوما " رئیس جمهوری آفریقای جنوبی داشت که در جریان آن مسائل مربوط به حل و فصل بحران کنونی در لیبی مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

سخنان لاوروف در حالی شنیده می شود که دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نیز روز گذشته اعلام کرد که رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد در تاریخ 6 ژوئن (17 خرداد) با رئیس اتحادیه کشورهای آفریقایی ملاقات کند. اتحادیه اروپا یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی در حل و فصل بحران کنونی در لیبی بشمار می‌رود.

علاوه بر این میدویدیف هفته گذشته بعد از مذاکرات خود با روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در حاشیه نشست سران گروه 8 در دویل، "میخائیل مارگلییف " نماینده ویژه خود در مسائل خاورمیانه و آفریقا را مامور عزیمت به لیبی و برقراری تماس با رهبران انقلابیون لیبی در بنغازی و در صورت امکان، سفر به طرابلس و گفت‌وگو با مقامات دولتی در این کشور با هدف کمک به حل و فصل مناقشه کنونی نموده است.

نظر شما :