25 تریلیون دلار غرامت اشغال عراق

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۳۳۵۰ سرخط اخبار
حقوقدانان آمریکایی و غربی با بررسی خسارت‌های جنگ عراق اعلام کردند که آمریکا و تمام دولت‌های شرکت‌کننده در این جنگ باید بالغ بر 25 تریلیون دلار به عراق غرامت دهند.
 
به گزارش فارس، "حسین الفلوجی " شخصیت سیاسی مستقل عراق تاکید کرد که وکلا و کارشناسان حقوقی آمریکایی و عربی میزان غرامتی که در جنگ عراق بر گردن آمریکا، انگلیس و تمام دولت‌های شرکت‌کننده در اشغال این کشور است را بالغ بر 25 تریلیون دلار آمریکایی برآورد کرده‌اند.

فلوجی که مسئول پیگیری پرونده غرامت‌های عراق است گفت: تعدادی از حقوق‌دانان آمریکایی و عربی پیش از این برای برآورد میزان خسارت‌های این جنگ و غرامتی که کشورهای مهاجم به عراق باید به این کشور بپردازند، اعلام آمادگی کردند و مبلغ این غرامت را بالغ بر 25 تریلیون دلار تخمین زدند. این در حالی بود که برخی از کارشناسان عراقی حجم این غرامت را بیش از چند تریلیون دلار اعلام نکرده بودند.

بر اساس این گزارش این کارشناسان حقوقی آمریکایی و عربی تاکید کردند که حجم و میزان تخریب‌های وارد شده به دولت عراق و بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، تخریب شبه کامل تمام زیرساخت‌ها و نابودی میراث تمدن و فرهنگ و محیط زیست قابل تخمین زدن نیست و بسیار زیاد است.

این وکلا و کارشناسان تاکید کردند که حقوق بین‌الملل که عراق را بدلیل جنگ کویت ملزم به پرداخت غرامت به دولت مذکور می‌کند، می‌تواند آمریکا و تمام دولت‌های شرکت‌کننده در جنگ عراق را ملزم به پرداخت غرامتی مشابه کند.

فلوجی تاکید کرد که این کارشناسان از این‌که دولت‌هایی که پس از جنگ در عراق تشکیل شدند، این پرونده بسیار مهم و تاریخ را نادیده‌ گرفته‌اند، ابراز شگفتی کردند.

این در حالی است که پارلمان عراق چندی پیش در یک اقدام عجیب طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت 400 میلیون دلار به آمریکایی‌هایی که در جنگ 1990 خلیج فارس مورد آزار و بدرفتاری رژیم "صدام حسین " قرار گرفتند، غرامت می پردازد.

پارلمان عراق در حالی این طرح را تصویب کرد که نمایندگان مخالف از جمله قانون‌گذاران وفادار به "مقتدا صدر "، با رد این طرح، پیش از رای ‌یری پارلمان را ترک کردند. بنابراین گزارش، نیروهای صدام آگوست 1990 میلادی به کویت حمله کردند اما این حمله با پاسخ نظامی بین المللی که عراقی‌ها را از کویت بیرون راند، روبه رو شد. رژیم صدام صدها شهروند آمریکایی را زندانی و آنان به عنوان سپرهای انسانی برای جلوگیری از حملات ائتلاف به عراق به کار گرفت.

نظر شما :