ادعای منابع خارجی در خصوص اخراج وزیر دفاع ایران

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۳۳۳۹ سرخط اخبار
وزارت امور خارجه بولیوی روز سه شنبه با ارسال نامه ای به آرژانتین به دلیل دعوت از احمد وحیدی وزیر دفاع ایران به بولیوی عذرخواهی کرد.

به گزارش عصر ایران برخی منابع غربی و عربی با انتشار این خبر مدعی شدند که در این نامه وزارت امور خارجه بولیوی با " حادثه ناگوار" خواندن دعوت از وزیر دفاع ایران ، به  دولت آرژانتین اطمینان داده است که اقدامات لازم را جهت خروج هر چه سریعتر وزیر دفاع ایران از این  کشور انجام داده است.

در این نامه وزارت امور خارجه بولیوی گفته است که از سابقه پرونده آمیا و نقش احتمالی وزیر دفاع ایران در آن حادثه تروریستی اطلاع نداشته و لذا بابت این قصور خود عمیقا عذرخواهی کرده است.
در این نامه ابراز امیدواری شده که اشتباه دعوت از وزیر دفاع ایران ، بر روابط دو جانبه آرژانتین و بولیوی تاثیرات سویی بر جا نگذارد.

عذرخواهی وزارت خارجه بولیوی در حالی انجام شده است که وحیدی بنا به دعوت رسمی " ماریا سسیلیا " همتای بولیویایی خود به این کشور سفر کرده بود.  وحیدی سه شنبه شب ( به وقت محلی) خاک بولیوی را ترک کرده است.

بولیوی اعلام کرده است که وزیر دفاع ایران بلافاصله پس از ورود به این کشور, خاک بولیوی را ترک کرده است.

وحیدی در چارچوب سفری دو روزه روز گذشته وارد سانتاکروز شده بود و قرار بود در این سفر ضمن دیدار با همتای بولیویایی خود  در مراسم افتتاح مدرسه نظامی دفاع از (اتحادیه) آلبا شامل کشورهای کوبا، ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و دومینیکن شرکت و در جشن فارغ‌التحصیلی خلبانان کشورهای ونزوئلا و بولیوی حضور پیدا کند.

ایران وبولیوی دارای روابط گسترده اقتصادی و سیاسی هستند و دو کشور خواهان مقابله با توسعه نفوذ آمریکا در منطقه آمریکای لاتین ، خاورمیانه و جهان هستند.

دولت آرژانتین به اتهام دست داشتن احمد وحیدی در حادثه تروریستی انفجار مرکز یهودیان آرژانتین دربوینوس آیرس  (1994 ) ، وی را تحت تعقیب قرار داده است.

ایران هر گونه ارتباط با حادثه تروریستی ساختمان آمیا در سال 1994 را رد کرده است. در این حادثه بیش از 85 نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

دادستانی آرژانتین در سال 2006 رسما برخی مقامات و نهادهای دولتی ایران را به طرح ریزی و صدور فرمان اجرای عملیات تروریستی آمیا متهم کرد و پلیس بین الملل در سال 2007 بر مبنای همین کیفرخواست نیروهای پلیس سراسر کشورها را در جریان این پرونده قرار داده است .

بر اساس کیفرخواست دادستان آرژانتین نام 5 شخصیت سیاسی و نظامی ایران در لیست تعقیب قضایی قرار دارد که این افراد شامل رییس جمهوری وقت ، فرمانده وقت سپاه ، وزیران  امور خارجه و اطلاعات وقت و نیز فرمانده وقت نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
احمد وحیدی در زمان آن حادثه فرمانده نیروی قدس سپاه بوده است.

این پرونده در مقطعی با اثبات رشوه گیری قاضی گالیانو که علیه ایران صورت گرفته بود ، متوقف شد ولی با لابی صهیونیست ها بار دیگر به عنوان حربه ای علیه ایران احیا شد.

هنوز مقامات ایران در این باره توضیحی نداده اند.

وحیدی در بولیوی: آمریکا هرگز به ایران حمله نخواهد کرد/ آمادگی ایران در پاسخ قاطع به دشمن

در حالی که منابع ضدایرانی مدعی اخراج وحیدی از بولیوی هستند ،‌خبرگزاری مهر گزارش داد: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکا بعد از تجربه ذلت‌بار در عراق و افغانستان هرگز به ایران حمله نخواهد کرد، گفت: ایران قدرتمند برای هرگونه رفتار غیر عاقلانه و خصمانه کشور آمریکا، آمادگی پاسخ قاطع و دشمن‌کوب را دارد.

به گزارش مهر، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که برای انجام یک دیدار رسمی به کشور بولیوی سفر کرده است، در حاشیه مراسم جشن فارغ التحصیلی خلبانان بولیوی، ونزوئلایی و پانامایی در جمع خبرنگاران این کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا توسط آمریکا گفت: این تحریم یک تحریم غیر منطقی و توجیه ناپذیر است و رژیم آمریکا همواره از ابزار غیراصولی تحریم برای مقابله با کشورهای مستقل بهره می‌برد، این تحریم‌ها نشانه ضعف و زبونی دولت آمریکاست.

وزیر دفاع در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این تحریم‌ها اثر منفی بر روی ایران دارد، اظهار داشت: آمریکا 32 سال است که ایران را تحریم کرده است، این تحریم‌ها نه تنها اثر منفی نداشته بلکه موجب رشد فزآینده و قدرتمندتر شدن ایران شده است.بی تردید تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا نیز موجب خوداتکایی، انسجام و توانمندتر شدن این کشور خواهد شد و نتیجه‌ای عاید آمریکا نخواهد شد.
 
وحیدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر واکنش ایران در صورت حمله نظامی آمریکا، تصریح کرد: آمریکا بعد از تجربه ذلت‌بار در عراق و افغانستان اگر بخواهد مطابق عقل و منطق عمل کند، هرگز مرتکب چنین عملی نخواهد شد، در عین حال ایران قدرتمند برای هرگونه رفتار غیرعاقلانه و خصمانه این کشور آمادگی پاسخ قاطع و دشمن‌کوب را دارد.
 
مراسم جشن فارغ التحصیلی خلبانان بولیوی، ونزوئلایی و پانامایی با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع بولیوی و وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه آلبا (کوبا، ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و دومینیکن) برگزار شد.


نظر شما :