ناگفته‌های رئیس حافظ منافع ایران از سفر هیئت مصری به تهران

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۳۳۳۱ سرخط اخبار

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت:‌ برای عدم سفر هیئت نخبگان مصری به ایران تلاش‌های زیادی صورت گرفت که عدم مجوز پرواز به هواپیمای اختصاصی ایرانی یکی از آنها بود.

مجتبی امانی رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در گفت‌وگو با فارس در خصوص سفر هیئت نخبگان مصری به ایران گفت: از حدود 15 روز پیش براساس اظهار تمایل برخی نخبگان مصری برای سفر به ایران تلاش شد یک هیئت مردمی از مصر به کشورمان سفر کند.

وی با اشاره به نخبگان مصری اعم از نخبگان سیاسی، دینی، علمی، دانشگاهی، رسانه‌ای و هنری که شگفت‌آور بود، اظهار داشت: این استقبال به‌گونه‌ای بود که بسیاری از نخبگان مصری تلاش داشتند افرادی را که مناسب می‌دیدند برای این سفر معرفی کنند به همین علت جمع بسیار متوازنی که تا حدود زیادی بیانگر نظر طیف‌های مختلف مصر می‌باشد برای سفر به ایران ابراز آمادگی کردند.

امانی پیش‌بینی اولیه دفتر حفاظت منافع در قاهره را هیئتی حدود 20 نفر خواند و یادآور شد: اما این استقبال از این سفر تعداد را به 50 نفر رساند.

وی ادامه داد: به منظور احترام به مهمانان عزیز ملت ایران که توسط دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در قاهره اعزام می‌شدند هماهنگ شد که هواپیمای اختصاصی برای آنها اعزام شود.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ادامه داد: در این باره از دولت مصر برای مجوز ورود تقاضا شد.

وی با بیان اینکه کلیه کسانی که برای دریافت ویزا به نمایندگی مراجعه می‌کردند 20 نفر را بسیار مثبت و اقدام نمایندگی را در این باره مورد تشویق قرار دادند خاطرنشان کرد:‌ چه بسا دفتر حافظ منافع این امکان را داشت که تعداد بیشتری را به ایران اعزام کند و استقبال به گونه‌ای بود که تصور می‌کنم به فاصله مناسبی هیئت دوم نیز به ایران سفر کند.

امانی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های متعدد در ایران برای میزبانی این هیئت مصری یادآور شد:‌ در بین آنها قرار شد به این دلیل که این اقدام در چارچوب دیپلماسی عمومی صورت می‌گیرد و تلاش وزارت خارجه و دفتر نمایندگی برای پیشبرد دیپلماسی عمومی بین دو کشور بود، صداوسیما که مناسب‌ترین میزان تشخیص داده شد این مسئولیت را به عهده بگیرد و براساس هماهنگی به عمل آمده این سازمان میزبان هیئت مصری شد.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با اشاره به مشکلات متعددی که برای اعزام هیئت مصری به ایران به وجود آمد، خاطرنشان کرد: مشکلات نشان می‌داد که بخشی از نظام سابق مصر تلاش داشت مشکلاتی را ایجاد کند که عدم اعطای مجوز پرواز به هواپیمای اختصاصی باعث شد هواپیما را با یک روز تأخیر اعزام کنیم و به جای عصر یکشنبه این هیئت شامگاه دوشنبه وارد تهران شد.

وی ادامه داد: به‌دلیل مشکلات به‌وجود آمده سفر هیئت از طریق خرید بلیت و به صورت دو پروازی انجام شد که با توجه به تعداد اعضای هیئت تنظیم این سفر کار بسیار سختی بود.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ادامه داد: همزمان با این موضوع اتهاماتی متوجه یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در قاهره شد، به گونه‌ای که این موضوع می‌توانست به‌طور طبیعی باعث کاهش تعداد میهمانان شود. ضمن آنکه تغییر روز پرواز نیز می‌توانست برنامه‌ بسیاری از نخبگان مصری را که با توجه به شرایط انقلاب این کشور دارای اشتغالات فراوانی بودند، با مشکلاتی روبه‌رو کند اما با این وجود شاهد بودیم که نخبگان مصری تغییری در تصمیم خود برای سفر به تهران نداشتند و اگرچه هیئت با یک روز تأخیر وارد کشورمان شد اما از نظر تعداد چندان تغییری نداشت.

امانی نقطه قابل توجه در این باره را تلاش برخی رسانه‌‌های مخالف رابطه ایران و مصر برای تهاجم بی‌امان به این موضوع خواند و یادآور شد:‌ این تهاجم رسانه‌ای به‌گونه‌ای بود که مهمانان وقتی در هواپیما نشسته بودند تا به ایران سفر کنند، روزنامه‌هایی را می‌خواندند که تیتر آنها موکول شدن سفر هیئت مصری به ایران به زمانی نامعلوم بود.



نظر شما :